توضیحاتی کلیدی در مورد سودمایع

همانطور که در جریان هستید سودمایع جزء یکی از ماده های پرکاربرد و مهم در بازار جهانی مواد شیمیایی به شمار می رود و همچنین به این نکته توجه داشته باشید که این محصول در قالب مایعی شفاف و سفید رنگ به بازار بین المللی عرضه می شود.

C:\Users\mobin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Liquid_Caustic_Potash.jpg

فرمول شیمیایی این ترکیب معدنی NaOH نام دارد و همچنین از دیگر نام های این ماده فعال می توان به سود سوز آور، سدیم هیدروکسید، کاستیک سودا و هیدرات سدیم نیز اشاره کرد.

در ادامه این مقاله بهینه مطالبی ویژه و کلیدی در رابطه با تحلیل و بررسی خرید و فروش سودمایع خدمت شما به طور کامل بیان خواهیم کرد و همچنین به سراغ معرفی فروشگاه اینترنتی و مجهز بهراد شیمی نیز خواهیم رفت.

تاریخچه ماده سودمایع

در رابطه با تاریخچه به وجود آمدن سدیم هیدروکسید اینگونه می توان بیان کرد که در سال 1807 میلادی یک دانشمند انگلیسی به نام همفری دیوی این ترکیب را تجزیه و کشف کرد.

طریقه کشف کاستیک سودا به این صورت است که در ابتدا ماده ای به نام پتاس را ذوب می کنیم و سپس فرایند الکترولیز را شروع می کنیم و پس از انجام این عملیات تعدادی از دانه های فلزی روی قطب منفی ماده مذاب ظاهر می شوند و سرانجام این دانشمند پس از تجزیه و تحلیل های بسیار زیاد به این نتیجه رسید که این دانه های مذاب و قابل اشتعال سودمایع نام دارند.

C:\Users\mobin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\r61-sodium-hydroxide-solution.jpg

انواع خواص و ویژگی های سودمایع

در رابطه با ویژگی های سدیم هیدروکسید اینگونه می توان بیان کرد که این محصول به تنهایی نمی تواند هیچ گونه انفجاری را تولید کند اما اگر شما این ماده را همراه با هیدروکلریک اسید ترکیب کنید در این صورت گرمای قابل توجهی به وجود می آید.

به طور کلی سودمایع جزء یکی از بازهای قوی محسوب می شود زیرا این ترکیب شیمیایی به طور کامل در آب یونیزه می شود و وجود همین عامل کلیدی باعث می شود که هیدروکسید منفی نیز آزاد شود.

از دیگر ویژگی های کاستیک سودا می توان به خورندگی بالا نیز اشاره کرد و همچنین به این مورد مهم توجه داشته باشید که این ترکیب شیمیایی می تواند روی فلز های مس، منیزیم، روی، قلع و آلومینیوم تاثیر زیادی بگذارد و وجود همین عامل موثر باعث می شود که انفجار شدیدی نیز رخ بدهد.

انواع کاربرد و موارد استفاده سودمایع

همان گونه که میدانید تعداد نسبتا زیادی از افراد در سراسر دنیا به سراغ خرید سودمایع می روند زیرا این ترکیب شیمیایی در صنعت های مختلف و متنوع مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه این قسمت بیشتر راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

C:\Users\mobin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\slide9.jpg

صاحبان کارخانه های کاغذ سازی از سدیم هیدروکسید برای تولید خمیر کاغذ استفاده می کنند و طریقه انجام این فعالیت به این صورت است که در طول فرآیند کرافت شما با استفاده از این ماده می توانید لیگنین را از الیاف سلولزی جدا کنید.

از دیگر موارد کاربردی این ماده کم حجم می توان به صنعت فلزات نیز اشاره کرد؛ شما با استفاده از سود سوزآور می توانید بوکسیت یا سنگ معدنی آلومینیوم را به راحتی تصفیه کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر محلول سدیم هیدروکسید با فلزاتی مثل قلع و روی به خوبی ترکیب شود نتیجه این فرآیند به این صورت است که زینکات سدیم به وجود می آید.

یکی دیگر از محصولات کاربردی که به وسیله سدیم هیدروکسید ساخته می شود کالایی به نام صابون است؛ به طور کلی به این نکته توجه داشته باشید که سودمایع مقدار زیادی از بافت های چربی را از بین می برد.

شما با استفاده از این ترکیب ویژه و منحصر به فرد می توانید مواردی مثل تری گلیسیرید و متانول نیز تولید کنید و در مجموع به این مورد کلیدی توجه داشته باشید که این دو ماده جزء سوخت های غیر نفتی و بیولوژیک به حساب می آیند.

C:\Users\mobin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Sodium-Hydroxide-NaOHv2-page.jpg

صنایع غذایی جزء یکی دیگر از مشاغل پرطرفدار و اساسی به شمار می رود که صاحبان این کارخانه ها از کاستیک سودا به عنوان یک ماده کاربردی استفاده می کنند و در مجموع این ترکیب در بسیاری از محصولات خوراکی وجود دارد که به طور کلی می توان به کالاهایی مثل نوشابه های غیرالکلی، بستنی، کاکائو، شکلات و کارامل نیز اشاره کرد.

شما با استفاده از این ماده شیمیایی می توانید پوست انواع میوه ها را جدا کنید و همچنین از دیگر مزایای سدیم هیدروکسید می توان به شستشوی سبزیجات و تلخی گیری زیتون نیز اشاره کرد؛ شما برای خرید آنلاین سودمایع می توانید به فروشگاه اینترنتی و توانمند بهراد شیمی مراجعه کنید.

اگر به دنبال یک شوینده صنعتی قوی هستید حتما از سودمایع استفاده کنید و همچنین طریقه انجام این فعالیت به این صورت است که ابتدا آب را با این ماده ترکیب می کنید و سپس آن را حرارت میدهید.

بعد از انجام این فرآیند شما می توانید تمامی روغن ها و چربی های اضافی مخزن ها را به طور کامل پاک سازی کنید و همچنین رسوب های موجود در درون لوله های فاضلاب را تا حد بسیار زیادی از بین ببرید.

C:\Users\mobin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\vials-1781316_1920.jpg

از دیگر مزایای این ماده صنعتی می توان به میکروب زدایی و تصفیه آب نیز اشاره کرد و همچنین به این مورد اساسی توجه داشته باشید که شما با استفاده از سدیم هیدروکسید می توانید میزان pH آب های اسیدی را افزایش دهید.

تمامی معماران و اشخاصی که در صنعت ساختمان سازی فعالیت می کنند از ماده کاستیک سودا برای یک دست سازی سیمان استفاده می کنند و وجود همین عامل مهم باعث می شود که در مصرف آب صرفه جویی شود و همچنین میزان کارایی سیمان نیز افزایش پیدا کند.

ترکیب شیمیایی سودمایع در صنعت نساجی نیز کاربرد های بسیار زیادی دارد و همچنین شما با استفاده از این ماده می توانید مدل های مختلف و متنوعی از الیاف مصنوعی را تولید و روانه بازار کنید.

از دیگر مشاغل مهم و کلیدی می توان به صنعت پتروشیمی نفت و گاز نیز اشاره کرد و به طور کلی کارکرد اصلی سود سوز آور به این صورت است که تمامی اجزای اسیدی محصولات پالایش شده را تا حد زیادی از بین می برد که در مجموع این اجزای اسیدی شامل سولفید هیدروژن، کریزیلیک اسید و نفتنیک اسید است.

یکی دیگر از مزایای مهم سدیم هیدروکسید در صنعت نفت و گاز به این صورت است که میزان سولفید هیدروژن را تا حد نسبتا زیادی پایین می آورد و وجود همین عامل باعث می شود که بوی بد و نامطبوع مواد به طور کامل از بین برود.

C:\Users\mobin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\سود-مایع-چیست-و-چگونه-تولید-می-شود؟.jpg

روش های تولید سودمایع

به این نکته توجه داشته باشید که سدیم هیدروکسید در قرن نوزدهم و بیستم به وسیله روش های کلرآلکالی و همچنین سالوی تولید میشد اما امروزه این ماده به دو شیوه صنعتی تولید می شود که در نهایت می توان به روش های دیافراگم و ممبران نیز اشاره کرد که در ادامه این بخش راجع به آن ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اولین شیوه ای که خدمت شما معرفی خواهیم کرد روشی مدرن و کم مصرف به نام ممبران است و همچنین به این نکته کلیدی توجه داشته باشید که در طی انجام این فرآیند جدیدترین و به روز ترین تکنولوژی های روز دنیا مورد استفاده قرار می گیرند تا تمامی کارکنان و پرسنل یک کارخانه و یا آزمایشگاه بتوانند این عملیات حساس را به خوبی انجام دهند.

طریقه انجام این فعالیت ویژه به این صورت است که اطراف هر کدام از این الکترود ها ماده ای به نام غشاء قرار دارد و غشاء به یون های سدیم این اجازه را می دهد که از قسمت آند به قسمت کاتد منتقل شوند.

C:\Users\mobin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\HTB15lBWXfvsK1RjSspdq6AZepXa9.jpg

در قسمت بعد محلول آب نمک وارد قسمت آند می شود و سپس در مرحله آخر یون های سدیم از غشاء مورد نظر عبور می کنند و به سمت کاتد می روند تا این فرآیند به پایان برسد و همچنین ترکیبی به نام سودمایع نیز تولید شود.

از دیگر شیوه های تولید کاستیک سودا می توان به روش دیافراگم نیز اشاره کرد و همچنین طریقه انجام این عملیات به این صورت است که آب نمک اشباع شده وارد قسمت آند می شود و در مرحله بعدی این دو مواد وارد بخش کاتد می شوند و کاستیک سودا از آب نمک به طور کامل جدا می شود تا در نهایت این محصول شیمیایی تولید شود.

نکاتی در مورد نگهداری و انبارداری سودمایع

در رابطه با نگهداری از ماده کاستیک سودا اینگونه می توان بیان کرد که اگر این ماده پایدار شیمیایی با هوا ترکیب شود به صورت اتومات تبدیل به یک ترکیب ناپایدار می شود که این عنصر سدیم کربنات نام دارد.

از دیگر نکات مهمی که در حین نگهداری سدیم هیدروکسید باید به آن بسیار توجه کرد به این صورت است که به هیچ وجه سدیم هیدروکسید را در مخزن های فولادی نگهداری نکنید زیرا این ماده با عنصر آهن به راحتی واکنش می دهد و وجود همین عامل اساسی باعث می شود که میزان کیفیت این محصول کاهش پیدا کند.

C:\Users\mobin\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\GettyImages-1153884306-ee400e4ff75a4d7da29195ce6b84419c.jpg

به این نکته حساس توجه داشته باشید که سودمایع باید بین دمای 5 الی 55 درجه سانتی گراد نگهداری شود در غیر این صورت این مایع دچار مشکلاتی مثل خوردگی مخزن و یا یخ زدگی می شود.

از دیگر نکات برجسته می توان به این مورد اشاره کرد که مخزن های مربوط به نگهداری محلول سدیم هیدروکسید باید از جنس پلاستیک مخصوص و یا فولاد ضد زنگ باشند.

معمولا محلول سدیم هیدروکسید به وسیله تانکر های بزرگ و مخصوص استیل جا به جا می شود که در مجموع می توان به مواردی مثل بشکه های 220 لیتری و همچنین گالن های 5 لیتری و 20 لیتری نیز اشاره کرد.

میزان نرخ و قیمت سودمایع

در رابطه با میزان قیمت و نرخ کاستیک سودا اینگونه می توان بیان کرد که ارزش این محصول به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد که به طور مثال می توان به مورد هایی مثل حجم، کیفیت و میزان غلظت نیز اشاره کرد.

به این نکته کلیدی توجه داشته باشید که کشور قدرتمند چین جزء یکی از بزرگترین و مهم ترین تولیدکنندگان محلول سدیم هیدروکسید در سراسر دنیا به شمار می رود.

به طور کلی همان گونه که میدانید مقدار نسبتا زیادی از سود سوزآور تولید کشور ایران به مناطق مختلف و متنوعی صادر می شود که در مجموع می توان به مواردی مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، هند و بحرین نیز اشاره کرد.

از مزایای صادرات سودمایع می توان به این مورد اشاره کرد که ارزآوری بسیار مناسبی برای کشور ایران ایجاد می شود و همچنین سود نسبتا زیادی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول تعلق می گیرد و در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که فرآیند صادرات این ماده از طریق مرز های زمینی و دریایی صورت می گیرد.

نکات ایمنی در مورد سودمایع

همان طور که میدانید محلول سدیم هیدروکسید جزء ماده های خورنده به شمار می رود و همچنین در هنگام استفاده از این محصول به این نکته توجه داشته باشید که محلول کاستیک سودا به هیچ وجه نباید با چشم های شما تماس برقرار کند.

به این مورد توجه داشته باشید که اگر سودمایع با پوست بدن انسان تماس داشته باشد در این صورت مشکلات متعدد و مختلفی مثل سوختگی شدید پوست و همچنین تخریب بافت پوست برای شما ایجاد می شود.

یکی دیگر از نکاتی که در حین استفاده از کاستیک سودا مایع باید به آن حتما توجه کرد به این صورت است که این ماده به هیچ وجه خوراکی نیست زیرا آسیب های شدیدی به دستگاه گوارش بدن شما وارد می کند و حتی در بعضی از موارد مشاهده شده است که باعث مرگ انسان ها و حیوانات نیز می شود.

پیشنهاد ما به شما این است که در حین استفاده از محلول سدیم هیدروکسید نکات ایمنی را رعایت کنید و همچنین از وسایل مخصوص برای محافظت از خود نیز استفاده کنید که در مجموع می توان به مواردی مثل کلاه محکم و مقاوم، پوشش محافظ گردن، دستکش لاستیکی، روپوش آستین دار و چکمه لاستیکی نفوذ ناپذیر نیز اشاره کرد.

در نهایت با توجه به مطالب مفید و کلیدی که در رابطه با معرفی، تحلیل و بررسی خرید و فروش آنلاین سودمایع خدمت شما به طور کامل بیان کردیم؛ شما می توانید به فروشگاه معتبر و اینترنتی بهراد شیمی مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را با قیمتی استاندارد و کیفیتی عالی تهیه کنید.

.

.

توضیحات تکمیلی:

به طور کلی در این مقاله بهینه مطالبی ویژه و کلیدی در رابطه با تحلیل و بررسی خرید و فروش سودمایع خدمت شما به طور کامل بیان خواهیم کرد و همچنین در ادامه این مقاله جذاب و خواندنی به سراغ معرفی فروشگاه اینترنتی و مجهز بهراد شیمی نیز خواهیم رفت.

اشتراک گذاری: