استفاده از تگزاپن در تولید صابون مایع:

شاید در مورد مواد اولیه در تولید صابون مایع شنیده باشید. آیا کاربرد هر کدام را می دانید؟ امروزه انواع مختلفی از صابون مایع وجود دارد، به عنوان مثال، برای دست و صورت، برای شستن ظروف و غیره. در ادامه به مواد تشکیل دهنده برای تولید 60 لیتر صابون مایع و عملکرد آنها می پردازیم:

سود سوزآور که یک ماده لکه برنده است: (1/8 کیلوگرم)
natrosol که یک عامل اتصال دهنده و تمیز کننده است: (1/4 کیلوگرم)
خاکستر سودا˛ عملکرد شستشوی صابون را افزایش می دهد و یک عامل غلیظ کننده اصلی است.
رنج لورل: یک عامل کف کننده است.
اسید سولفونیک که یک عامل کف کننده و تمیز کننده است: (1 1/2 لیتر)
تگزاپن˛ یک عامل تقویت کننده کف: (1 کیلوگرم)

تگزاپن از انواع سورفکتانت آنیونی تشکیل شده است که بسیار قوی است. قوام خوبی دارد و به دلیل مرطوب کنندگی، امولسیون شدن، متراکم کنندگی، پراکندگی و فوم پذیری آن کاملا شناخته شده است. ظرفیت تجزیه زیستی بالایی دارد و همچنین چشم و پوست را تحریک نمی کند.

تگزاپن به دلیل ساختاری که دارد به طور گسترده در تولید صابون مایع و برای محصولاتی مانند شامپوی بدن و مو، شوینده ظروف، صابون شستشوی دست و صورت استفاده می شود. همچنین می توان از آن به عنوان شوینده و پودر لباسشویی نیز برای پاک کردن لکه های سخت استفاده کرد. عملکرد اصلی این ماده شیمیایی این است که یک عامل تقویت کننده کف است. بنابراین، اگر میخواهید خودتان یک صابون مایع تهیه کنید، یکی از مواد تشکیل دهنده ی اصلی آن یعنی تگزاپن را فراموش نکنید. یکی از وظایف تگزاپن در تولید صابون مایع، جایگزین کردن آن به جای فسفاتی است که می تواند کم و زیاد شود.

تگزاپن

از تگزاپن برای چه مواردی استفاده می شود؟

تگزاپن نقش امولسیفایر چربی و مرطوب کننده دارد، از آن به عنوان یک عامل شوینده در لوازم آرایشی، دارویی و خمیردندان و همچنین یک ابزار تحقیقاتی در بیوشیمی استفاده می شود. به طور گسترده تر در زیر به کاربردهای (سدیم لوریل اتر سولفات) یا تگزاپن اشاره می نماییم:

مواد شوینده ظرفشویی
فوم حمام
ژل شستشوی
شوینده های لباسشویی، پاک کننده های سطوح سخت
شوینده های بدن و تولید خمیر دندان و استفاده در صنعت داروسازی
فوم خوبی دارد و برای لوازم آرایشی و محصولات پوستی مانند پاک کننده صورت و پوست مانند ژل مناسب است.
پاک کردن لوازم آرایشی زنانه (مناسب برای سالن های زیبایی و محصولات آرایشی).
استفاده در تولید پودرهای لباسشویی و مواد شوینده برای کثیفی های سخت و سنگین.

تگزاپن دارای عملکرد تمیز کنندگی، امولسیون کننده، کف سازی و سازگاری خوب، مقاومت قوی در برابر آب، تجزیه زیستی بالا و تحریک کم برای پوست و چشم است. در صنایع نساجی، چاپ و رنگرزی و همچنین به عنوان روان کننده، پاک کننده، عامل کف کننده و چربی زدا نیز کاربرد دارد. تگزاپن همچنین به عنوان یک عامل امولسیون کننده و کمک کننده ایمن برای استفاده در مواد غذایی شناخته می شود. گزارش شده است که SLS به طور موقت˛ شیرینی را در مواد غذایی کاهش می دهد.

مشخصات فیزیکی تگزاپن:

سدیم لوریل اتر سولفات با نام صنعتی تگزاپن و با نام تجاری پاکناپون˛ خمیری شفاف و سفید یا زردرنگ با بوی ملایم است. این محصول یک سورفکتانت آنیونی است و از خانواده سولفات های آلکیل اتر است و به دو شکل موجود است: .SnowWhiteو  Texapon N70

˛SnowWhite  خلوص کمتری نسبت به N70 دارد و در تولید محصولات شوینده مانند شامپوها استفاده می شود. تگزاپن N70 یک خمیر با ویسکوزیته بالا است که در تولید مواد شوینده زنده و شفاف استفاده می شود. این ماده بهترین و ارزان ترین ماده برای تولید صابون مایع برای داشتن بافتی کف آلود، ضخیم و کرمی است.

نوعی از تگزاپن

کاربردهای تگزاپن یا سدیم لوریل اتر سولفات:

همانطور که گفتیم از جمله کاربردهای مهم تگزاپن˛ به عنوان شوینده در طیف وسیعی از محصولات مانند کرم ها، لوسیون ها، صابون ها، شامپوها و پاک کننده های صورت، خمیر دندان و محصولات مراقبت شخصی است. همچنین در مواد شیمیایی و پزشکی، ضد میکروبی و کشاورزی نیز استفاده می شود. یکی از کاربردهای خاص این ماده استفاده از آن در کاتالیزورها، جاذب ها، مبدل های آنیونی، تثبیت کننده ها و پرکننده های پلیمری است. کاربرد اصلی سورفکتانت (تگزاپن) در شامپوها است. طیف گسترده ای از این سورفکتانت ها وجود دارد، اما عمدتا از سورفکتانت های آنیونی برای کاربردهای ذکر شده استفاده می شود.

تگزاپن در هر کاری که نیاز به از بین بردن لکه های روغنی و یا هر نوع لکه ی دیگری باشد استفاده می شود. به عنوان مثال، در محصولات صنعتی از جمله چربیگیر موتور و پاککنندههای بیرونی خودرو در غلظتهای بالاتر نیز استفاده میشود. تگزاپن 100% زیست تخریب پذیر است و می تواند جایگزین سورفکتانت های سولفات شود. این محصول همچنین میتواند اثر نرم کننده ی مو را در شامپوها افزایش دهد و موها را صافتر و شانه کردن آن را راحتتر کند.

کاربردهای تگزاپن به طور کلی و خلاصه در زیر عنوان شده است:

ظرفشویی
تمیز کردن سطوح سخت
فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی
بهداشت سرویس آشپزخانه
لباسشویی
نظافت و نظافت سازمانی
مراقبت از وسیله نقلیه و حمل و نقل
فرمولاسیون صنعتی
پاک کننده های مایع خانگی
پودر شست و شو
روغن گیر در صنعت آبکاری و چرم سازی

ویژگی های شیمیایی تگزاپن:

فرمول شیمیایی: NaC12H25SO

حداقل pH (محلول آبی 1٪): 8.5 – 10.5

درصد سولفات سدیم: حداکثر 1.5

درصد کلرید سدیم: حداکثر 0.5

درصد رطوبت: 3.0 حداکثر

شکل ظاهری: خمیر روان، شفاف تا زرد

7-9 :pH مقدار  

نقطه جوش: 206 درجه سانتیگراد

چگالی: 1.0 گرم بر سانتی متر³

جرم مولی: 288.38 گرم  mol-1

روغن رایگان: حداکثر 3.5

ایران تولید کننده و تامین کننده بزرگ تگزاپن در خاورمیانه است و  شرکت بهراد شیمی مقامی سهم زیادی از این تولید را در اختیار دارد.

بسته های تگزاپن

کاربردهای متفرقه تگزاپن:

˛Texapon N 70 در یک تکنیک بهبود یافته برای آماده سازی بافت های مغز˛ استفاده می شود. این تکنیک که با نام CLARITY نیز شناخته میشود، شامل تزریق اندام با محلول آکریل آمید می باشد که برای اتصال درشت مولکولهای اندام (پروتئینها، اسیدهای نوکلئیک و غیره) است. تگزاپن با حذف چربی˛ پراکندگی نور را با حداقل از دست دادن پروتئین، از بین می برد و عمل تبدیل بافت را انجام می دهد. تگزاپن به عنوان یک میکروب کش موضعی بالقوه موثر، برای مهار و جلوگیری از عفونت˛ توسط ویروس های مختلف پوشش دار و بدون پوشش مانند ویروس های هرپس سیمپلکس، HIV  و ویروس Semliki Forest استفاده شده است.

در آزمایشات تشکیل هیدرات گاز، تگزاپن به عنوان یک محرک رشد هیدرات گاز استفاده می شود. هدف پژوهشگران برای  ارتقاء هیدرات گاز˛ افزایش کاربردهای صنعتی مرتبط با هیدرات های گاز مانند: فرآیند نمک زدایی، ذخیره سازی گاز، و فن آوری های جداسازی گاز است. غشاهای مایع تشکیل شده از تگزاپن˛ در آب به عنوان جداکننده ذرات عمل می کنند. این ماده به عنوان یک فیلتر معکوس عمل می کند و به ذرات بزرگ اجازه عبور می دهد و در عین حال ذرات کوچک تر را جذب می کند.

تگزاپن N 70 چیست؟

Texapon N 70 ، یک سورفکتانت پرکاربرد در محصولات پاک کننده، آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی است. فرمول تگزاپن ˛N 70 یک سورفکتانت آنیونی بسیار موثر است که برای از بین بردن لکه های روغنی استفاده می شود. استفاده از این ماده در محصولات صنعتی، از جمله روغنزداییهای موتور، پاککنندههای کف، و محصولات شستشوی خودرو و در غلظتهای بالا یافت میشود. همچنین از این ماده میتوان برای حفاظت در محل کار و برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض وقایع ناایمن استفاده کرد. همچنین از این ماده در غلظت های کمتر و در محصولات مراقبت شخصی و خانگی مانند محصولات تمیز کننده، خمیر دندان، شامپو و فوم های اصلاح استفاده می شود.

بسته بندی تگزاپن

ایمنی تگزاپن:

تگزاپن از نظر ایمنی توسط بسیاری از کارشناسان به طور کامل بررسی شده است. تگزاپن از الزامات مورد استفاده به عنوان یک جزء از محلول های ضدعفونی کننده در تماس با مواد غذایی است. همچنین این ماده برای تمام سطوح تماس˛ در مکان های عمومی غذاخوری، تجهیزات فرآوری لبنیات و تجهیزات و ظروف مواد غذایی استفاده می شود. معمولا غلظت مجاز تگزاپن به عنوان ضدعفونی کننده˛ 350 در میلیون است. سازمان غذا و دارو ˛تگزاپن را در لیست افزودنی های چند منظوره خود قرار داده است که مجاز به افزودن مستقیم به غذا هستند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، که سازمانی متشکل از 30 کشور توسعه یافته است، خطرات انسانی و زیست محیطی دسته ای از مواد شیمیایی از جمله تگزاپن را بررسی کرده است. طبق گفته این سازمان هیچ خطر مزمنی که سلامتی انسان را تهدید کند، از جمله سرطان زایی، شناسایی نشده است. بنابراین محققان اثبات نموده اند که  هیچ مدرکی دال بر مضر بودن استفاده از این عنصر در محصولات آرایشی و در کلیه ی مواردی که تماس مستقیم با پوست دارند، وجود ندارد.

کاربردهای صنعتی و معدنی تگزاپن:

ساخت و ساز: گچ تخته، افزودنی بتن و سایر پوشش ها
داروسازی: دارو و آفت کش
چرم: عامل نرم کننده ی چرم، عامل تمیز کننده ی پشم
کاغذسازی: مرکب زدایی
موارد کمکی: ماده ی کمکی  در صنعت نساجی و در صنعت پلاسکو و تولید محصولات پلاستیکی
آتش نشانی: چاه نفت، دستگاه آتش نشانی
انتخاب مواد معدنی: شناورسازی معدن، مخلوط آب زغال سنگ

چیدمان بسته های تگزاپن

بررسی اجمالی پیرامون تگزاپن N 70:

Texapon N 70 یک سورفکتانت با فرمول شیمیایی و خاصیت تحریک کننده گی خفیف تر و کمتر است. همانطور که قبلا ذکر کردیم کاربردهای مختلفی برای این ماده وجود دارد از جمله: محصولات آرایشی مانند کرم موبر، بالم لب، ضدعفونی کننده دست، درمان ناخن، پاک کننده آرایش، کرم پودر، پاک کننده های صورت، لایه بردارها. صابون مایع دست˛ محصولات بهداشتی مو مانند شامپو، نرم کننده، رنگ مو، درمان شوره سر و ژل حالت دهنده. محصولات مراقبت از دندان، مانند خمیر دندان، محصولات سفید کننده دندان و دهان شویه. محصولات حمام مانند صابون یا شامپو، شامپوهای شستشوی بدن. کرم ها و لوسیون ها مانند کرم دست، ماسک، کرم های ضد خارش، محصولات رفع مو و ضد آفتاب.

حتما متوجه شده اید که تمام کاربردها و محصولاتی که با تگزاپن تهیه شده اند یا به صورت موضعی هستند و یا مستقیماً روی پوست یا بدن اعمال می شوند. بنابراین همانگونه که اشاره نمودیم ایمنی این محصولات بسیار مهم می باشد. این ماده نه تنها فاقد خطر است بلکه دارای خاصیت هایی همچون نرم کنندگی نیز می باشد. تگزاپن همچنین به عنوان یک افزودنی غذایی و به عنوان یک غلیظ کننده استفاده می شود. می توان آن را در محصولاتی مانند تخم مرغ خشک و برخی محصولات دیگر همچون دم نوش های گیاهی مانند گل ختمی و سایر نوشیدنی های تهیه شده با گیاهان خشک پیدا نمود.

آیا استفاده از محصولات تهیه شده با تگزاپن خطر آفرین است؟

سازمان غذا و دارو˛ تگزاپن و انواع آن را به عنوان یک افزودنی غذایی بی خطر می داند. استفاده از این ماده در لوازم آرایشی و محصولات شوینده ی بدن، دست و صورت˛ مو˛ دندان˛ ظروف و محصولات پاک کننده خانگی نیز بی خطر است. مطالعه ارزیابی ایمنی نشان داده است که اگر تگزاپن به طور مختصر و کم استفاده شود و بلافاصله از روی پوست شسته شود، مضر نیست. این گزارش می گوید محصولاتی که مدت طولانی تری روی پوست می مانند نباید از غلظت 1 درصد تگزاپن تجاوز کنند. طبق اکثر تحقیقات، استفاده از این ماده به هیچ وجه سرطان زا نیست. مطالعات هیچ ارتباطی بین استفاده از آن و افزایش خطر سرطان پیدا نکرده اند.

تگزاپن

خرید و فروش تگزاپن:

اگر از ابتدای مقاله تا کنون با ما بودید قطعا با این ماده شیمیایی و کاربردهای آن آشنا شده اید. اگر قصد خرید آنلاین تگزاپن را دارید و به دنبال شرکتی معتبر و خوش نام و البته با تجربه در این راستا هستید و محصولات باکیفیت و اصل برایتان مهم می باشد با خرید این ماده از شرکت بهراد شیمی مقامی می توانید  به این امر مهم دست یابید و سفارش تگزاپن را در حجم دلخواه ثبت نمایید. شرکت بهراد شیمی مقامی با فروش آنلاین تگزاپن خریدی آسان و مطمئن را برای تولیدکنندگان و سایر فروشندگان این محصول شیمیایی فراهم نموده است. جهت خرید تگزاپن با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. تیم پشتیبانی فروش شرکت بهراد شیمی مقامی در اسرع وقت پاسخگوی سفارشات شما عزیزان و خریداران محترم می باشد. با مراجعه به سایت ما می توانید از قیمت تگزاپن به روز آگاه شوید. اگر از تولیدکنندگان بزرگ مواد شوینده هستید می توانید با ثبت سفارش تگزاپن به صورت عمده خرید آنلاین تگزاپن را با قیمت مناسب و کیفیت بالا تجربه نمایید.

توضیحات تکمیلی:

تگزاپن یک ماده ی شیمیایی است که در بطری شامپوی شما وجود دارد. این ماده شیمیایی در بسیاری از محصولات پاک کننده و زیبایی یافت می شود، تگزاپن به عنوان یک “سورفکتانت” شناخته می شود. این بدان معنی است که کشش سطحی بین مواد را کاهش می دهد، به همین دلیل است که به از آن به عنوان یک عامل پاک کننده و کف کننده استفاده می شود.

اشتراک گذاری: