.اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک خوراکی اولین بار در سال 1784 توسط کارل ویلهلم شله جدا شد که موفق شد آن را از آب لیمو متبلور کند. بعدها مشخص شد که این ماده از قندها تولید می شود. فایزر تولید صنعتی آن را در اوایل دهه 1900 با استفاده از همین فرآیند آغاز کرد. این روش تولید هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و مقدار زیادی از این ترکیب اسیدی مورد استفاده در صنعت را تولید می کند. اسید سیتریک خوراکی به طور طبیعی در لیمو و آب لیمو وجود دارد، این همان چیزی است که به آنها طعم ترش می دهد˛ یکی از دلایلی که اسید سیتریک در مواد غذایی مختلفی همچون نوشیدنی های گازدار˛ خوراکی ها و انواع شکلات ها˛ نقش نگهدارنده ی غیر مضر و مطمئن را ایفا می کند خاصیت اسیدی و مزه ی ترش آن می باشد. میتوان آن را از تخمیر قندها با استفاده از اسپورهای آسپرژیلوس نیجر نیز به دست آورد. همچنین یک عامل باکتری کش و قارچ کش در کشاورزی نیز می باشد.

اسید سیتریک خشک و آبدار

اسید سیتریک خشک:

پودر اسید سیتریک˛ داشتن طعم عالی غذاها و تازه و سالم بودن میوه ها و سبزیجات خود را با پودر اسید سیتریک تجربه کنید. همچنین برای افزودن طعم ترش یا کنترل سطح اسیدیته غذا از آن استفاده می شود. اگر مواد تشکیل دهنده بسیاری از غذاهای فرآوری شده را بررسی کنید˛ متوجه خواهید شد که به عنوان یک افزودنی رایج کاربرد زیادی دارد. سرآشپزها این موضوع را کشف کرده اند که اسید سیتریک خوراکی˛ عنصر اصلی در آشپزی است و کاربردهای زیادی در آشپزخانه دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

اندازه گیری و کنترل آسان: اسید سیتریک پودر شده˛ به راحتی قابل اندازه گیری است. هر سرآشپزی مشکلات ناشی از ترش کردن بیش از حد غذای خود را با سرکه زیاد تجربه کرده است. این ماده کنترل سطح اسیدیته را در آشپزی شما آسان می کند.

طعم ترش خنثی: با توجه به اینکه طعم ترش سرکه˛ برای هر غذا مناسب نیست. اسید سیتریک خوراکی˛ اسیدی خالص را بدون هیچ طعم دیگری فراهم می کند.

خمیرمایه: هنگامی که اسید سیتریک خوراکی˛ با بکینگ پودر ترکیب می شود، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و حباب های گاز دی اکسید کربن ایجاد می شود. این به بهبود خمیر مایه یا برآمدگی محصولات پخته شده کمک می کند. بنابراین یک جایگزین مفید در شیرینی پزی گیاهی است.

تهیه نان: از مزه ی تند اسید سیتریک خوراکی می توان برای اضافه کردن این طعم به نان های سنتی استفاده نمود. اگر به یک استارتر خمیر ترش دسترسی ندارید یا استارتر شما نمیتواند طعمی را که به دنبال آن هستید ایجاد کند، با اضافه کردن این ماده اسیدی˛ می توانید خود این کار را انجام دهید.

اسیدسیتریک خشک

نمک ترش:

نمک ترش نام دیگر اسید سیتریک است. بسیاری از افراد آن را با نام مستعار نمک ترش می شناسند زیرا شبیه نمک است و بافتی مشابه دانه های نمک دارد. اسید سیتریک خوراکی که به نمک ترش معروف است طعم شوری ندارد و مزه ترش و اسیدی دارد.

رب گوجه فرنگی:

رب گوجه فرنگی به خودی خود به اندازه کافی اسیدی نیست که از رشد باکتری ها جلوگیری کند. اسید اضافی باید به شیشه وارد شود تا از اسیدیته ایمن اطمینان حاصل شود. از آنجایی که محتوای آب گوجه فرنگی نیز زیاد است، پودر اسید سیتریک خوراکی˛ بهترین راه برای افزایش اسیدیته˛ بدون افزودن مایع است.

مقرون به صرفه: سایر افزودنی های ترش یا ادویه های عجیب و غریب، به اندازه اسید سیتریک مقرون به صرفه یا در دسترس نیستند، که بتوان آن را به صورت عمده خریداری کرد و ماندگاری طولانی داشته باشد. اما این پودر اسیدی˛ یک جایگزین اقتصادی مناسب است.

نگهداری مواد غذایی با اسید سیتریک:

از آنجایی که اسید سیتریک˛ pH یا سطح اسیدی غذاها را افزایش می دهد، در قالب یک نگهدارنده به خوبی عمل می کند. بنابراین می توان آن را روی میوه ها و سبزیجات خرد شده پاشید تا ظاهری تازه داشته باشند. همچنین در کنسرو کردن برای ایجاد محیط اسیدی ایده آل نیز استفاده می شود.

اسید سیتریک آبدار:

نوعی از اسید سیتریک خوراکی˛ اسید سیتریک آبدار است. یک مولکول آب با یک مولکول اسید سیتریک منجر به تشکیل اسید سیتریک آبدار می شود. تفاوت اصلی بین ترکیبات آبی و ترکیبات بی آب˛ وجود مولکول های آب است. یک اسید آلی ضعیف˛ که دارای فرمول شیمیایی C 6 H 8 O 7 است و به طور طبیعی در مرکبات یافت می شود. در بیوشیمی، این ترکیب به عنوان یک واسطه عمل می کند. به طور گسترده به عنوان طعم دهنده، اسیدی کننده و به عنوان یک ماده شیمیایی نیز استفاده می شود.

اسیدسیتریک آبدار

ساختار اسید سیتریک خشک (بی آب):

ظاهر این ترکیب بی رنگ˛ بی بو، خشک و بدون آب است. این ترکیب از طریق کریستالیزاسیون آب گرم تولید می شود. ساختار کریستالی آن˛ از خنک کردن محلول مونوهیدرات غلیظ داغ به دست می آید. در دمای 78 درجه سانتیگراد تشکیل می شود. چگالی فرم بی آب 1.665 گرم در سانتی متر مکعب است. در دمای 156 درجه سانتی گراد ذوب می شود و نقطه جوش این ترکیب 310 درجه سانتی گراد است. فرمول شیمیایی این ترکیب C 6 H 8 O 7 است در حالی که جرم مولی آن 192.192 گرم بر مول است.

ساختار اسید سیتریک هیدراته (آبدار):

این نوعاسید سیتریک حاوی یک مولکول آب می باشد که به علت اتصال به یک مولکول اسید سیتریک به آن آب کریستالیزاسیون نیز می گویند. به وسیله ی کریستالیزاسیون آب سرد به وجود می آید. کم آب شدن آن از دمای 78 درجه سانتیگراد شروع می شود. چگالی این ترکیب 1.542 گرم بر سانتی متر مکعب است. فرمول شیمیایی این ترکیب C 6 H 8 O 7 .H 2 O و جرم مولی آن 210.138 گرم بر مول است. نقطه ذوب 135 درجه سانتیگراد و نقطه جوش 310 درجه سانتیگراد است. یکی از سایت های معتبر و باتجربه برای خرید اسید سیتریک خشک و آبدار˛ سایت شرکت بهراد شیمی مقامی می باشد که با برخورداری از تیم پشتیبانی و فروش قوی˛ خرید هر گونه ترکیبات و مواد شیمیایی از جمله اسید سیتریک خوراکی را برای شما فراهم می کند.

کاربرد دارویی اسید سیتریک:

استفاده از اسید سیتریک خوراکی جهت ثابت نگه داشتن داروها و عملکرد آن در قالب یک ضد عفونی کننده پررونق می باشد. می توان گفت از اصلی ترین ترکیبات در صتعت داروسازی و ایفاکننده ی نقش مکمل به عنوان نگهدارنده در مواد غذایی است. همچنین این نقش نگهدارنده در داروها نیز پرکاربرد است و برای از بین بردن مزه ی داروهای جویدنی و شربت ها مورد استفاده قرار می گیرد. مکمل های معدنی مانند منیزیم و کلسیم˛ برای افزایش جذب، قویت اسیدیته، افزایش طعم و حفظ مواد تشکیل دهنده˛ حاوی این ماده هستند.

اسید سیتریک خوراکی

اسید سیتریک برای تمیز کردن:

این ترکیب اسیدی فقط به عنوان اسید سیتریک خوراکی˛ به کار نمی رود. اسید سیتریک به عنوان یک مبارز قوی با باکتریها، برخی قارچها و کپکها استفاده می شود و استفاده از آن به جهت ضدعفونی کردن مکان های عمومی و همگانی بسیار خوب است. این ماده در از بین بردن لکههای آب سخت، رسوبات کلسیم، آهک و زنگزدگی مؤثر است. از آنجایی که آب لیمو شامل درصد قابل توجهی اسیتریک اسید است، اغلب در پاکسازی سبز از آن استفاده می شود.

اسید سیتریک در چندین محصول تمیز کننده مانند محصولات تمیزکننده خودرو (پاک کننده چرخ و رادیاتورتمیز کننده فلز، پاک کننده اجاق گاز، پاک کننده ماشین ظرفشویی، پاک کننده همه منظوره، پاک کننده حمام، پاک کننده وان و کاشی، استفاده می شود. همچنین به عنوان فرش شوی، صابون ظرفشویی، مواد شوینده لباسشویی، خوشبو کننده هوا، پاک کننده پنجره، پاک کننده لکه و مواد شوینده ماشین ظرفشویی نیز به کار می رود.

استفاده های صنعتی:

اسید سیتریک علاوه بر استفاده در محصولات پاک کننده، در صنایع مختلف دیگری مانند صنایع مراقبت شخصی، کشاورزی، غذا، داروسازی و آبکاری استفاده می شود. نقش انکارناپذیر آن در صنایع بزرگ غذایی˛ برای نگهداری و شست و شو و ایجاد طعم نیز از جمله استفاده های صنعتی می باشد.

تاثیرات اسیدسیتریک:

همانطور که اشاره کردیم اسید سیتریک خوراکی به طور طبیعی در غذا و آب یافت می شود. مصرف بیش از حد میوه های سیتریک˛ می تواند باعث کاهش و آسیب به مینای دندان و ایجاد سوزش سر دل شود. خوشبختانه این مشکلات را می توان به سادگی با نوشیدن آب و شستن دهان هنگام لذت بردن از غذاهای سیتریک از بین برد. خوردن غذاهای اسیدی کمتر مانند آجیل، موز و پنیر هنگام مصرف این غذاها می تواند مفید باشد. این ماده به آسانی در محیط زیست تجزیه می شود، بنابراین طبق نظر کارشناسان هیچ اثر منفی قابل توجهی از مصرف آن وجود ندارد.

اسید سیتریک در فرآیندهای تولید موارد زیر استفاده می شود:

کاغذ

مواد شیمیایی

مواد شوینده و پاک کننده

محصولات ساختمانی

پلیمرها و محصولات پلاستیکی

پالایش نفت

پوشش های رنگ و لاک

ویژگی های اسید سیتریک:

ظاهر خارجی: کریستال های بی رنگ

ماده اصلی: 99.5%

pH: تقریبا. 1.8 (50 گرم در لیتر H2O، 20 oC)

چگالی: 1.54 گرم بر سانتی متر مکعب (20 درجه سانتی گراد)

وزن حجیم: حدود 800-1000 کیلوگرم بر متر مکعب

اسیدسیتریک خوراکی

لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی:

اسید سیتریک خوراکی فقط یکی از اشکال مختلف این ترکیب اسیدی است. این ماده همچنین در قالب یک ترکیب اسیدی بدون ضرر در کرم ها و لوازم آرایشی بهداشتی و زیبایی می تواند به عنوان یک عامل رفع تیرگی پوست و برطرف نمودن لکه های پوستی و کم کردن خطوط چین و چروک عمل کند. کاربرد این ماده در محصولات پوستی و همچنین برای پوست نوزادان به چشم می خورد. استفاده از اسید سیتریک به اینجا ختم نمی شود بلکه در محصولات آرایشی مانند رژلب و بهداشت شخصی مانند اسپری مو و بدن و محصولات شست و شو همچون صابون به کار می رود. همچنین از این ماده و نمک های آن می توان برای حفظ کیفیت محصولات آرایشی و مراقبت شخصی و کمک به کنترل سطح pH آنها استفاده کرد.

مصارف پزشکی:

اسید سیتریک برای کمک به کشتن باکتریهای مضر و همچنین عفونتهای سطح پوست که در افراد مبتلا به دیابت، افراد مسن و افراد سیگاری شایع است، استفاده میشود. همچنین می تواند با سیترات سدیم و سیترات پتاسیم ترکیب شود تا سطح اسید در ادرار را کاهش دهد و از حملات نقرس جلوگیری کند.

اسید سیتریک خوراکی:

مرکبات و مهم تر از همه˛ آب لیمو و لیمو ترش˛ از نمونه غذاهایی هستند که سرشار از اسید سیتریک خوراکی می باشند. خوب است بدانید که گروه سبزیجات و میوه های دیگری که در ادامه به آن اشاره می نماییم نیز از جمله دیگر خوردنی هایی می باشند که از اسید سیتریک تشکیل شده اند. لیمو، لیموترش، آناناس، گریپ فروت، انواع توت ها به ویژه توت فرنگی، تمشک، انگور فرنگی˛ گیلاس و برخی از انواع فلفل، کنگر فرنگی و انواع خاصی از کاهو˛ گوجه فرنگی، کلم بروکلی و هویج˛ از اسید سیتریک های خوراکی طبیعی هستند. استفاده از اسید سیتریک به عنوان نگهدارنده در مواد غذایی˛ بیشتر در غذاهای کنسروی و بسته بندی به چشم می خورد. اسید سیتریک موجود در غذا˛ در چرخه متابولیسم انسان بسیار مهم است و شامل اکسیداسیون چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها می باشد.

سایر کاربردهای اسید سیتریک کدامند؟

این ماده در دارو، اجناس آرایشی و بهداشتی نیز به عنوان یک عامل تمیز کننده استفاده می شود. همچنین یک پاک کننده برتر آشپزخانه است. می توان از آن به عنوان چربی گیر در انواع ظروف آشپزخانه مانند قابلمه و اجاق گاز استفاده کرد. دلیل تولید انبوه سالانه این ماده توسط تولیدکنندگان˛ کاربردهای فراوان آن به خصوص نقش مهم اسیدی و طعم دهنده گی آن می باشد. سالانه بیش از یک میلیون از این ماده در سراسر جهان تولید می شود. در حال حاضر 70 درصد از کل اسید سیتریک تولید شده در سراسر جهان توسط صنایع غذایی به عنوان اسید سیتریک خوراکی، 12 درصد توسط صنایع داروسازی و 18 درصد باقی مانده توسط سایر صنایع مصرف می شود. سطح تولید محصولات آن را می توان به گرید غذایی و گرید صنعتی تقسیم کرد.

خرید و فروش اسید سیتریک خوراکی و غیر خوراکی:

خریداران عزیز می توانند برای خرید آنلاین اسید سیتریک خشک و آبدار˛ به وب سایت شرکت بهراد شیمی مقامی مراجعه نمایند و علاوه بر دسترسی به بهترین کیفیت این ماده از قیمت اسید سیتریک خشک و آبدار به روز مطلع گردند. شرکت بهراد شیمی مقامی با فراهم نمودن فروش آنلاین اسید سیتریک خشک و آبدار˛ برای متقاضیان خرید این ماده در هر صنف و شغلی به صورت عمده امکان سفارش اسیدسیتریک خشک و آبدار را  با کیفیت بالا و قیمت مناسب فراهم نموده است. فروش اسید سیتریک خشک و آبدار یکی از خدمات بی شماری است که این شرکت طی سالها تجربه با همکاری و دانش متخصصان و کارشناسان خود فراهم نموده و رضایت مشتریان و خریداران محصولات و ترکیبات شیمیایی از جمله اسید سیتریک خوراکی را در این راستا کسب نموده است.

استفاده از پودر اسیدسیتریک

توضیحات تکمیلی:

اسید سیتریک خوراکی یک اسید آلی ضعیف طبیعی است که معمولا در لیمو، پرتقال، لیموترش و سایر مرکبات یافت می شود. همچنین اسید سیتریک در طی متابولیسم˛ در موجودات زنده تولید می شود و یک نگهدارنده طبیعی است که به غذا نیز اضافه می شود و طعم اسیدی یا ترش ایجاد می کند.

اشتراک گذاری: