.

 

معرفی بوراکس دکا و بوراکس پنتا

بوراکس یک محصول شیمیایی است که فرمول آن به صورت Na2B4O7 می باشد و به نام های سدیم تترا بورات و دی سدیم تترا بورات نیز گفته می شود که در صورت دارا بودن تعداد پنج مولکول آب به آن بوراکس پنتا و در صورت دارا بودن ده مولکول آب، به آن بوراکس دکا گفته می شود‌. این ماده به صورت یک پودر سفید رنگ است که قابلیت انحلال پذیری بالایی در آب دارد و البته این نوع ماده خاصیت قلیایی دارد که به همین یک نوع بافر بسیار عالی محسوب می شود.

ماده ی بوراکس بر اساس تعداد مولکول های آبی که در ساختار آن وجود دارد، در سه نوع می باشد که در ذیل به این انواع و ویژگی های آن ها اشاره شده است.

۱)بوراکس بدون آب: در ساختار این نوع بوراکس هیچ مولکول آبی وجود ندارد و در تولید انواع شیشه، ظروف پزشکی و آرایشی، لنزهای نوری، شیشه های روشنایی و دانه های شیشه ای استفاده می شود.

.

۲)بوراکس پنتا هیدرات: در ساختار این نوع بوراکس، پنج مولکول آب وجود دارد. بوراکس پنتا به صورت یک ماده ی جامد سفید رنگ کریستالی می باشد که محلول در آب می باشد و برای تولید شیشه مقاوم به حرارت، کود، معرف آزمایشگاهی و سفید کننده ها به کار می رود.

بوراکس پنتا نمی سوزد و واکنش آن با آب به صورت گرماده می باشد و در واکنش انرژی و گرما آزاد می کند. نقطه ی ذوب بوراکس پنتا بستگی به باز و بسته بودن مکان آزمایش دارد؛ اگر بوراکس پنتا در یک لوله ی آزمایش بسته حرارت داده شود، در دمای ۱۲۸ درجه سانتیگراد ذوب و در دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد این ماده به صورت مایع در می آید ولی اگر حرارت بوراکس پنتا در فضای باز صورت گیرد، این ماده پس از دست دادن مولکول های آب خود، در دمای ۷۴۲ درجه سانتیگراد ذوب می شود.

.

۳)بوراکس دکا هیدرات: در ساختار این نوع بوراکس، ده مولکول آب وجود دارد. از این نوع بوراکس در تولید حشره کش ها، کود و مواد شوینده استفاده می شود.

بوراکس دکا به صورت پودر سفید رنگی می باشد که از خود بویی ندارد. بوراکس دکا قابلیت حل شدن در آب را دارد و همچنین می تواند با برخی از حلال های آلی واکنش بدهد و به طور کلی می توان گفت واکنش پذیری پایینی دارد. نقطه ی ذوب بوراکس دکا، ۶۲ درجه سانتیگراد و نقطه جوش آن، ۱۵۷۵ درجه سانتیگراد می باشد.

بوراکس دکا به راحتی می تواند در یک محیط خشک، مولکول های آب موجود در ساختار خود را از دست بدهد و همچنین می تواند به راحتی مولکول های آب خود را به دست آورد و تبلور مجدد صورت گیرد. به همین دلیل برای از دست ندادن کیفیت بوراکس دکا بهتر است نسبت به محیطی که در آن نگهداری می شود، دقت شود.

همچنین لازم به ذکر است که بوراکس یک ماده ی شیمیایی می باشد که بنابر کاربردها و مزایایی که در صنایع مختلف دارد، بسیار مورد توجه صاحبان صنایع قرار گرفته است و به دنبال پیدا کردن یک محصول خوب و باکیفیت می باشند. برای خرید بوراکس با کیفیت و خوب، پیشنهاد ما به شما خرید از شرکت بهراد شیمی مقامی است که در زمینه ی تولید و تامین محصولات شیمیایی، توانسته است که رضایت مشتریان را به خود جلب کند و سال ها است که توانسته است که اعتبار و جایگاه خود را داشته باشد و برتری بودن خود را به اثبات برساند.

.

.

   بوراکس دکا

.

.

.

.

.

.

.تاریخچه کشف بوراکس

برای اولین بار، ماده ی بوراکس در رسوبات بستر خشک رودخانه های تبت دیده شد. چرا که در این مکان، به دلیل تبخیر مکرری که در فصل های سال اتفاق می افتد، مقداری خاک رس و نمک های طبیعی حاصل می شود. البته با وجود کشف بوراکس در تبت، امروزه بیشترین میزان بوراکس در جنوب غربی آمریکا وجود دارد که کالیفرنیا و نوادا از بزرگترین منابع ذخیره ای بوراکس به شمار می روند. البته به غیر از آمریکا کشورهایی همچون ترکیه، ایتالیا و مکانی مانند صحرای آتاکاما شیلی از منابع دیگر بوراکس می باشند. بوراکس، علاوه بر استخراج از طریق مصنوعی نیز می توان تولید کرد.

.

.

.

.

   بوراکس پنتا

.

.

.

.

.

تفاوت بوراکس دکا و بوراکس پنتا

در واقع بوراکس دکا و بوراکس پنتا در اجزای سازنده با هم یکسان هستند اما تعداد مولکول های آبی که در ساختار این دو وجود دارد، با هم متفاوت هستند. که البته تفاوت تعداد مولکول های آب این دو نوع بوراکس، باعث به وجود آمدن تفاوت های دیگری شده است. به طور مثال در نقطه جوش و ذوب با هم تفاوت دارند. تفاوت دیگر بوراکس دکا و بوراکس پنتا در این است که پایداری بوراکس دکا بالاتر از بوراکس پنتا است و به همین خاطر، بوراکس دکا به عنوان استاندارد برای پایه ی اسیدیته برای تیتراسیون شناخته می شود. علاوه بر آن، از بوراکس دکا در ساخت فشفشه ها استفاده نمی شود و هنگام افزودن آن به شعله، نور های زرد و سبز رنگی تولید می شود اما از بوراکس پنتا در تولید شعله های متانول استفاده می شود و باعث ایجاد نور سبز رنگی می شود. همچنین علاوه بر آن، بوراکس دکا و بوراکس پنتا در کارایی نیز با هم متفاوت هستند و کاربردهای بوراکس دکا بیشتر از بوراکس پنتا می باشد. به طور کلی تفاوت های کارایی این دو نوع بوراکس با هم زیاد است و هر کدام برای موارد و مصارفی خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

.

بوراکس دکا

.

.

.

.

کاربردهای بوراکس دکا

بوراکس دکا دارای کاربردهای بسیاری است که در ذیل به تعدادی از آن ها اشاره شده است.

بوراکس دکا به دلیل دارا بودن موادی که در ترکیب آن به کار رفته است، در ساخت مواد شوینده برای از بین بردن آلودگی ها، لکه های روغنی، گرد و خاک وبه کار می رود.

بوراکس دکا با خاصیت تثبیت کنندگی آنزیم، دارای قدرت سفید کنندگی بالایی است و در تولید پودرهای لباس شویی از آن استفاده می شود، همچنین باعث می شود که باکتری ها و میکروبی هایی که بر روی لباس ها وجود دارد را از بین ببرد و علاوه بر آن، باعث رفع بوی بد لباس ها ناشی از رطوبت و چرک در ماشین لباس شویی می شود.

در ترکیبات مواد آرایشی همچون رژلب، کانسیلر، لاک ناخن از بوراکس دکا به دلیل بالا رفتن خاصیت چسبندگی، ماندگاری و نرمی آن ها استفاده می شود.

می توان از محلول بوراکس دکا به جای ضد یخ ها استفاده کرد.

از بوراکس دکا می توان در تولید پشم شیشه و الیاف سلولزی جهت عایق سازی ساختمان ها استفاده کرد. بوراکس دکا با خاصیت جذب کنندگی تابش های مادون قرمز، می تواند باعث جلوگیری از اتلاف حرارت و انرژی در ساختمان ها بشود و همچنین این ماده به دلیل ترکیب آن، باعث جلوگیری از پخش آتش و شعله در ساختمان ها می شود و در نتیجه تا حدی باعث ایمن سازی ساختمان ها در برابر آتش می شود.

در تولید محصولات شیشه ای از بوراکس دکا استفاده می شود و بوراکس دکا را به ترکیب شیشه مذاب می افزایند تا چسبندگی، دوام و سختی آن بیشتر شود و همچنین محصول نهایی شیشه در برابر گرما مقاوم و عایق باشد.

بوراکس دکا دارای خاصیت قلیایی می باشد و به همین دلیل در تولید بافر ها برای خنثی سازی و بی اثر کردن خاصیت اسیدی بعضی مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

از بوراکس برای از بین بردن حشرات، سوسک ها و مورچه های موجود در باغ استفاده می شود چرا که این ماده سمی است و می تواند حشرات موذی را از بین ببرد.

از بوراکس می توان برای مغذی سازی خاک باغ و باغچه استفاده کرد. اگر زمانی در باغچه خود به رشد کم گیاهان و سبزیجات خود یا به وجود ساقه های ترک خورده و توخالی و برگ های پژمرده پی بردید، ممکن است که خاک باغ یا باغچه شما دچار کمبود عنصر بور باشد و اگر خاک آن اسیدی و شنی باشد، این احتمال بیشتر است. اگر در آزمایش خاک، میزان عنصر بور خاک کمتر از ۱ppm بود، می توان برای رفع کمبود عنصر بور خاک باغ یا باغچه خود از بوراکس استفاده کنید تا گیاهان، شاداب تر و دارای رشد سریعتری باشند. البته لازم به ذکر است که باید در استفاده از بوراکس به عنوان کود دقت داشت چرا که استفاده بیش از اندازه ی آن به عنوان علف کش عمل می کند و برای گیاهان و سبزیجات می تواند مضر باشد.

از بوراکس می توان به عنوان یک محلول ضدعفونی کننده ی ابزار های باغبانی، دستکش باغبانی، پیش بند و گلدان استفاده کرد. البته بهتر است که برای این کار، به اندازه ی نصف فنجان بوراکس را با یک گالن آب گرم مخلوط کرد و سپس وسایل مورد نظر را در آن خیس کرده و سپس شست و شو داد و در نهایت پس از آبکشی، جلوی نور خورشید قرار داده شوند تا خشک شوند‌. همچنین علاوه بر ضدعفونی ابزار های باغبانی، از بوراکس برای از بین بردن زنگ زدگی آن ها نیز استفاده می شود که برای این منظور، ترکیب آب لیمو و بوراکس تهیه کنید و سپس بر روی سطوح ابزارها قرار بدهید و سپس بعد از شست و شو، آن ها را خشک کنید.

.

.

بوراکس دکا

.

.

.

.

.

.

.

.کاربردهای بوراکس پنتا

بوراکس پنتا همانند بوراکس دکا دارای کاربرد ها و مزایایی می باشد که البته میزان آن ها نسبت به بوراکس دکا کمتر است. در ذیل به تعدادی از آن ها اشاره شده است.

از بوراکس پنتا در تولید محصولات شوینده ی خانگی و صنعتی استفاده می شود و به دلیل قدرت سفید کنندگی بالایی که دارد برای از بین بردن لکه های رو لباس و دیگر لوازم استفاده می شود. به طور کلی، از بوراکس پنتا برای تولید مواد شوینده و پاک کننده ای همچون مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، پودرهای ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی استفاده می شود.

از بوراکس پنتا در ترکیب و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود.

از این نوع بوراکس در تولید اسلایم های اسباب بازی به کار می رود.

همچنین از بوراکس پنتا به عنوان حشره کش و برای از بین بردن موجودات موذی به کار گرفته می شود.

به دلیل اینکه بوراکس پنتا یک ماده ی مقاوم به آتش و حرارت است از آن در ساخت شیشه یرای بالا بردن مقاومت آن در برابر آتش و حرارت استفاده می شود.

.

.

.

.

.

.

                                                        بوراکس پنتا

.

.

.

.

.عوارض و نکات ایمنی در هنگام استفاده از بوراکس دکا و بوراکس پنتا

بوراکس دکا و بوراکس پنتا، موادی قلیایی هستند و باید در هنگام استفاده از آن ها، مراقب بود و به نکات ایمنی در مورد آن ها توجه داشت.

باید ماده ی بوراکس دکا و بوراکس پنتا دور از مصرف کودکان نگهداری شوند چرا که در صورت مصرف خوراکی آن ها، باعث تهوع، استفراغ و اسهال می شوند و حتی در صورت ازدیاد مصرف آن ها، ممکن است به کلیه ها آسیب جدی وارد کنند یا منجر به شوک شوند و به همین خاطر در کشور آمریکا، استفاده از این مواد در محصولات غذایی ممنوع اعلام شده است.

ممکن است در صورت استفاده از بوراکس دکا و بوراکس پنتا، باعث تحریک و آسیب پوست و چشم ها شوند و همچنین در صورت تنفس، ممکن است بینی، گلو و ریه ها را تحریک کنند و منجر آسیب تنفسی شوند. پس بهتر است در صورت استفاده از بوراکس، از دستکش و ماسک استفاده کنید تا از عوارض احتمالی آن در امان باشید و بعد از استفاده از این ماده، دستان خود را به خوبی با آب و صابون شست و شو دهید تا اثری از آن بر روی پوست شما باقی نماند.

.

.

    بوراکس دکا

.

.

.

.

.

.

.

.

.خرید آنلاین بوراکس دکا و بوراکس پنتا از طریق شرکت بهراد شیمی مقامی

شرکت بهراد شیمی مقامی یک شرکت بسیار موفق در زمینه ی تولید و تامین مواد اولیه ی شیمیایی و پلیمری می باشد که مورد نیاز و استفاده ی بسیاری از صنایع می باشد. بوراکس یکی از محصولات شیمیایی می باشد که شرکت بهراد شیمی مقامی آن را تولید و عرضه می کند.

اگر نیاز به بوراکس دکا و بوراکس پنتا برای صنایع دارید و مایلید که آن را به صورت اینترنتی بخرید، پیشنهاد ما به شما خرید از شرکت بهراد شیمی مقامی است چرا که این شرکت، اقدام به فروش اینترنتی بوراکس دکا و بوراکس پنتا کرده است و می توانید برای سفارش بوراکس دکا و بوراکس پنتا به سایت www.behradshimi.com مراجعه کنید و از قیمت بوراکس دکا و بوراکس پنتا آگاه شوید و در صورت هر گونه سوال در زمینه ی محصول بوراکس، به شماره های درج شده در سایت تماس برقرار کنید.

.

توضیحات تکمیلی:

بوراکس به سه حالت بوراکس بدون مولکول آب، بوراکس پنتا و بوراکس دکا وجود دارد. بوراکس و بوراکس پنتا با هم دارای تفاوت هایی هستند و هر کدام از آن ها دارای کاربرد هایی خاص می باشند. شرکت بهراد سیمی مقامی یک شرکت فعال و برتر در زمینه ی تولید و عرضه ی محصولات شیمیایی از جمله بوراکس می باشد.

اشتراک گذاری: