آب اکسیژنه چیست؟

آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پراکسید یک ماده ی شیمیایی است که در انواع صنایع کاربردهای مختلفی را دارد. این ماده به صورت مایع بوده و رنگ شفافی دارد. بوی این ماده خفیف بوده و مرتبط به میزان وجود آب در این ماده می باشد. این ماده نه تنها کاربردهای بسیاری در صنایع دارد بلکه در خانه نیز برای موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. آشنا شدن با ویژگی های این ماده می تواند کمک زیادی را به استفاده صحیح از آن بکند. در این بخش از مقالات سایت بهراد شیمی قصد داریم معرفی کاملی از این ماده شیمیایی و کاربردهای آن داشته باشیم.

آب اکسیژنه دارای خاصیت اکسید کنندگی می باشد. یعنی موادی که در مجاورت این ماده قرار داشته باشند با توجه به ویژگی های خود ممکن است دچار اکسید شوند. همین موضوع سبب شده که در صنایع غذایی، بهداشتی، آرایشی، پزشکی و تولید کاغذ و پارچه از آن بهره بگیرند. در واقع می توان این ماده را به عنوان یک اکسید کننده قوی در انواع واکنش های شیمیایی مورد استفاده قرار داد. این ماده با گذشت زمان به اکسیژن و آب تجزیه می شود. هیدروژن پراکسید یک ماده غیر قابل احتراق بوده و خطر آتش سوزی ندارد.

شکل 1آب اکسیژنه

این ماده به دلیل مایع بودن و خطرناک نبودن یکی از کاربردی ترین مواد شیمیایی است که می توانم برای مصارف مختلف از آن بهره گرفت. حالت مایع آب اکسیژنه موجب شده است که از آن به راحتی در موارد مختلف استفاده نمود. مورد مهم دیگر اثر بخشی آن در هر میزانی از اسیدی و بازی مواد می باشد. یعنی میزان ph مواد تاثیری در کارایی این ماده نخواهد داشت. هر دو دسته از مواد اسیدی و بازی در مجاورت با آب اکسیژنه دچار اکسید می گردند. نکته ی بسیار مهم دیگر درباره ی آن نداشتن هیچ آلودگی بعد از مصرف می باشد.

 

کاربرد آب اکسیژنه در صنایع غذایی

این ماده شیمیایی در صنایع غذایی و تولید انواع ماده کاربرد مهمی دارد. حتما در خانه ی خود از قند استفاده می کنید. شاید تا به حال این موضوع را نمی دانستید که قند تولید شده از چغندر دارای رنگ قهوه ای است و هرگز در مرحله اول به رنگ سفید نیست. تبدیل رنگ تیره قند به رنگ سفید توسط هیدروژن پراکسید انجام می گردد. این ماده دارای خاصیت سفید کنندگی می باشد. البته این کار هیچ ضرری برای سلامتی انسان نداشته و کاملا مجاز می باشد. در تولید برخی از روغن ها نیز از آب اکسیژنه استفاده می نمایند. روغن های حیوانی برای تغییر رنگ نیاز به این ماده دارند.

 

مهم ترین مصرف و کاربرد آب اکسیژنه در صنایع غذایی مربوط به ضد عفونی کردن و استریل نمودن می باشد. در هنگام بسته بندی کردن مواد غذایی در صورتی که این کار به صورت استریل انجام نگردد، مواد غذایی فاسد شده و حالت سالم خود را حفظ نمی نمایند. به همین منظور در هنگام انجام بسته بندی با استفاده از هیدروژن پراکسید اقدام به استریل کردن بسته بندی مواد غذایی می نمایند. این کار به دو روش اسپری کردن و غوطه ور سازی انجام می گردد.

 

در روش اسپری کردن قبل از گذاشتن ماده ی غذایی در داخل بسته بندی قوطی و یا کاغذ آن را توسط اسپری آب اکسیژنه استریل می نمایند. بعد از اسپری این ماده هوای گرمی را به داخل قوطی انتقال می دهند تا ماده ی موجود از بسته بندی خارج گردد و بعد از آن مهر و موم بسته بندی انجام می شود. البته در هنگام انجام این کار خالص بودن هیدروژن پراکسید از اهمیت بسیاری برخوردار است. روش دیگر غوطه ور سازی است که در آن بسته بندی مواد غذایی را به مدت مشخصی درون هیدروژن پراکسید غوطه ور می سازند. البته تمامی مخازن و تجهیزات نیز به روش اسپری گند زدایی می شوند.

شکل 2آب اکسیژنه

خواص درمانی آب اکسیژنه

این ماده دارای کاربرد و خواص فراوانی در درمان بیماری ها و پزشکی دارد. یکی از کاربردهای مهم ضد عفونی کردن زخم می باشد. در مواردی که فرد دچار زخم عمیق و بازی شده باشد حتما باید برای پانسمان از یک ماده ی گندزدا و ضد عفونی کننده ای استفاده نمود. هیدروژن پراکسید برای ضد عفونی کردن زخم ها به کار می رود. این کار باعث متوقف شدن خونریزی شده و از ابتلا فرد به عفونت جلوگیری می نماید. در درمان زخم های باز جلوگیری از ایجاد عفونت یکی از موارد مهم می باشد.

درمان میخچه و قارچ پا از دیگر خواص درمانی آب اکسیژنه به حساب می آید. وجود قارچ و انواع میخچه بر روی پا یکی از دغدغه های افراد می باشد. این ماده به عنوان یک ضد قارچ قوی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای این کار از مخلوط آب و هیدروژن پراکسید استفاده نمایید. آن را بر روی پا اسپری نموده و سپس با آب شستشو دهید، این کار باعث از بین رفتن قارچ و میخچه های موجود می گردد. همچنین نرمی و لطافت پوست را نیز در پی خواهد داشت.

درمان انواع عفونت ها و سرماخوردگی را نیز می توانید توسط این ماده انجام دهید. آب اکسیژنه دارای خاصیت ضد باکتری نیز می باشد. در صورت وجود عفونت در گوش و یا سینوزیت به راحتی می توانید با استفاده از این ماده درمان شوید. در صورتی که سینوزیت های شما دچار عفونت شده باشد، می توانید اسپری از ماده را به داخل مجرای بینی انجام دهید. این کار باعث از بین رفتن عفونت و باکتری ها می گردد. البته در صورت شدید بودن مشکل حتما باید به پزشک مراجعه نموده و از انواع داروهای لازم برای درمان خود استفاده نمایید.

شکل 3آب اکسیژنه

کاربردهای آب اکسیژنه در زیبایی

این ماده کاربرد زیادی در زیبایی نیز دارد. با استفاده از خاصیت سفید کنندگی می توانید از آن برای سفید کردن دندان ها و ناخن های خود استفاده نمایید. داشتن دندان هایی سفید و تمیز باعث زیبایی هر چه بیشتر چهره افراد می گردد. بهتر است برای این کار هیدروژن پراکسید را با خمیر دندان مخلوط کرده و دندان های خود را شستشو دهید. برای سفید شدن ناخن ها نیز می توانید با استفاده از یک پنبه ای که آغشته به این ماده است، ناخن ها را تمیز نمایید. سفید شدن ناخن ها آراستگی و زیبایی را برای دستان شما به ارمغان می آورد.

روشن کردن رنگ مو یکی دیگر از کاربردهای این ماده در زیبایی می باشد. بعد از بلوند کردن موها معمولا با بلند شدن ریشه مو که دارای رنگ تیره تر است فرد نیاز به تجدید رنگ موی ریشه پیدا می کند. با استفاده از آب اکسیژنه می توانید از انجام رنگ ریشه خلاص شوید. برای این کار می توانید آن را بر روی موهای قسمت ریشه اسپری نموده و حدود نیم ساعت صبر نمایید. رنگ ریشه موهای شما روشن تر خواهد شد و دیگر نیازی به دکلره کردن نخواهید داشت البته قابل ذکر است که این کار موقت می باشد.

لنز چشم از مواردی است که اغلب افراد از آن استفاده می نمایند. حتما می دانید که تمیز کردن لنز یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی می باشد. با استفاده کردن چندین باره از لنز انواع پروتئین ها در آن تجمع می نمایند. در صورتی که بعد از هر بار استفاده به درستی آن را تمیز و ضد عفونی نکنید قطعا چشم شما دچار مشکلاتی خواهد شد. هیدروژن پراکسید یکی از ماده های به صرفه است که می توانید از آن برای تمیز و ضد عفونی کردن لنزهای خود استفاده نمایید. این ماده لنز را کاملا استریل می نماید.

شکل 4آب اکسیژنه

خانه داری و آب اکسیژنه

داشتن خانه ای مرتب و تمیز خواسته ی اغلب افراد است. پاک کردن سطوح شیشه ای و آینه ها یکی از دغدغه های مهم خانم های خانه دار می باشد. معمولا بیشتر پاک کننده ها بعد از کشیدن دستمال لکه ای را از خود به جای می گذارند. در صورتی که شما می توانید برای تمیز کردن شیشه ها و آینه از هیدروژن پروکساید استفاده نمایید بدون اینکه هیچ لکه ای را بعد از پاک کردن مشاهده کنید. یکی از کاربردهای این ماده در خانه داری پاک کردن سطوح شیشه ای و گردگیری وسایل خانه می باشد.

تمیز و ضد عفونی کردن سرویس بهداشتی یکی از مهم ترین موارد دیگر در خانه داری می باشد. وجود سرویس بهداشتی کثیف می تواند عاملی برای به وجود آمدن انواع میکروب ها و باکتری ها در خانه شود. آب اکسیژنه کاسه توالت و کاشی های سرویس بهداشتی را کاملا تمیز و ضد عفونی می نماید. برای این کار می توانید مقدار آب اکسیژنه را بر روی سطوح قرار داده و حدود یک ساعت صبر کنید. این ماده با اکسید کردن جرم های موجود بر روی کاشی باعث سفیدی آن ها شده و محیط را کاملا ضد عفونی می نماید. استفاده از این ماده در مقایسه با وایتکس دارای مضرات کمتری می باشد.

شکل 5آب اکسیژنه

از بین بردن لکه های سرسخت از روی لباس یکی دیگر از مشکلات خانم های خانه دار می باشد. لکه هایی مانند لکه ی خون و یا چای از جمله لکه های سرسختی هستند که به راحتی از بین نمی روند. آب اکسیژنه می تواند برای از بین بردن این لکه ها مورد استفاده قرار بگیرد. البته توجه داشته باشید که این ماده تنها در لباس های سفید و رنگ روشن قابل استفاده است و در صورتی که با پارچه های رنگی و سیاه تماس داشته باشد باعث سفید شدن و از بین رفتن رنگ آن ها می شود.

 

نکات مهم درباره ی آب اکسیژنه

هیدروژن پروکساید ماده ای است که می تواند به رشد گیاهان شما کمک کند. اگر توجه داشته باشید گیاهانی که به صورت طبیعی و با آب باران آبیاری می شوند رشد بیشتر و بهتری دارند. زیرا آب باران دارای مقداری از این ماده می باشد. در صورتی که به صورت دوره ای از آب اکسیژنه در آبیاری گیاهان خود استفاده نمایید، رشد آن ها بیشتر و بهتر خواهد بود. اگر اهل نگه داری گل و گیاه هستید، می توانید از این ماده برای افزایش رشد گیاهان خود استفاده نمایید.

از بین بردن حشرات موذی مانند کنه یکی دیگر از کاربردهای آب اکسیژنه می باشد. در اغلب موارد استفاده از انواع سم برای از بین بردن حشرات می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. این در صورتی است که شما می توانید بدون ایجاد کمترین ضرری برای سلامتی خانواده با استفاده از هیدروژن پروکساید حشرات را از بین ببرید. اسپری کردن این ماده در محل رفت و آمد حشرات و لانه آن ها باعث از بین رفتن موجودات موذی می گردد. بنابراین شما می توانید به جای استفاده از سموم مختلف از این ماده برای از بین بردن حشرات استفاده نمایید.

شستشوی میوه ها و سبزیجات کاری است که حتما باید با دقت انجام شود. انواع باکتری ها و میکروب هایی بر روی سبزیجات قرار دارد که حتما باید قبل از مصرف از بین برود. استفاده از شوینده های قوی برای بدن انسان مضر می باشد. برخی از شوینده ها مانند مایع ظرفشویی می تواند مشکلات زیادی را در بدن ایجاد نماید. توصیه می شود اصلا از این مواد برای شستشوی گیاهان استفاده نشود. شما می توانید برای گندزدایی و ضد عفونی سبزیجات از آب اکسیژنه استفاده نمایید.

شکل 6. آب اکسیژنه

خرید آب اکسیژنه پاشا

خرید و تهیه آب اکسیژنه برای مصارف مختلف می تواند کاربرد فراوانی داشته باشد. در صورتی که قصد خرید آب اکسیژنه ایرانی را داشته باشید بهتر است برندهای معتبر را انتخاب نمایید. خرید آب اکسیژنه پاشا یک انتخاب عالی است. کیفیت محصول و میزان خالص بودن آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. همان طور که در مطالب بالا مطالعه نمودیم موارد استفاده آب اکسیژنه بسیار زیاد است و بهتر است از آن در امور خانه داری استفاده شود. شما می توانید این محصول را از فروشگاه های معتبر که کار فروش آب اکسیژنه را انجام می دهند، تهیه نمایید.

خرید آنلاین آب اکسیژنه می تواند صرفه جویی زیادی در وقت و زمان شما باشد. فروشگاه بهراد شیمی با فروش آنلاین آب اکسیژنه در خدمت مشتریان عزیز می باشد. برای انجام این کار می توانید به سایت فروشگاه مراجعه کرده و سفارشات خود را ثبت نمایید. قیمت آب اکسیژنه در این فروشگاه بسیار مناسب می باشد. متاسفانه برخی از افراد سودجو با تقاضای قیمت های بسیار بالا و غیر منطقی باعث ایجاد فشار اقتصادی به مشتریان می شوند. در این فروشگاه با کیفیت ترین محصولات شیمیایی با مناسب ترین قیمت ها به فروش می رسد.

.

توضیحات تکمیلی:

آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پراکسید یک ماده ی شیمیایی است که در انواع صنایع کاربردهای مختلفی را دارد. این ماده به صورت مایع بوده و رنگ شفافی دارد. مهم ترین مصرف و کاربرد آب اکسیژنه در صنایع و مواد غذایی مربوط به ضد عفونی کردن و استریل نمودن می باشد.

اشتراک گذاری: