معرفی مشخصه های اسید فسفریک

قبل از پرداختن به معرفی مشخصه، ویژگی و کاربردهای اسید فسفریک ضروری است که تعریفی از اسید فسفریک و انواع آن داشته باشیم. اسید فسفریک مایع متراکم است که به اسم  اسید ارتو فسفریک هم شناخته شده است. با توجه به اینکه آب در حالت طبیعی ناخالصی هایی دارد بنابراین از این اسید برای نرم کردن آب و استفاده از آن در تولید بسیاری از مواد شوینده استفاده می کنند. اسید فسفریک خوراکی و صنعتی  از جمله اسیدهای پرمصرف است که در طول روز به روش های مختلف از آن استفاده می کنیم.

از مهمترین مشخصه های اسید فسفریک می توان به  مایع بی رنگ و بی بو بودن آن اشاره داشت. در هنگام کار با این ماده باید بسیار دقت داشت زیرا این اسید خاصیت خورندگی دارد و غشاهای مخاطی و پوست را به راحتی تحریک می کند و اسیدی خورنده است. کاربرد بسیار بالای این اسید در صنعت غذا و سایر صنایع سبب  شده که پیوسته بازار خرید و فروش آن در تمام طول سال از رونق بسیار بالایی برخوردار باشد و تقاضا برای خرید آن همیشه بالا باشد. در این محتوا به معرفی انواع اسید  فسفریک و کاربرد آن می پردازیم

خرید اسید فسفریک

اسید فسفریک

اسید فسفریک خوراکی چیست و چه کاربردی دارد؟

اسید فسفریک خوراکی یکی از محصولات شیمیایی بسیار پرمصرف در صنایع غذایی است که نقش بسیار مهمی در بسته بندی و طعم دهندگی به محصولات غذایی را ایفا می کند این محصول نه تنها  در طعم دهی مواد غذایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد بلکه قیمت بسیار مناسب و به صرفه ای هم دارد و در تهیه و تولید بسیار از مواد غذایی از اهمیت بسیار بالایی هم برخوردار است همین امر سبب شده که محبوبیت این محصول در این صنایع بالا باشد. اسید فسفریک خوراکی طعم تندی به مواد غذایی می دهد و با توجه به اینکه هم قیمت مناسبی دارد و هم در دسترس می باشد گزینه  بسیار مناسبی برای جایگزینی با سایر اسید و مواد نگهدارنده است.

اسید فسفریک

معرفی خواص اسید فسفریک خوراکی

اسید فسفریک  اسیدی ضعیف بی رنگ و بی بو و غیر سمی است که این مشخصه ها سبب شده در تولید و نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از مهمترین خواصی که این اسید دارد این است که در مقایسه با سایر اسیدها اثرات مخرب بسیار کمی دارد. از این اسید در تولید نوشابه های گازدار، در تصفیه آب، در صنعت پزشکی و داروسازی، تهیه و تولید انواع مواد شوینده و صابون ها، در صنعت دامپروری و تولید خوراک بسیاری از دام ها، در صنعت کشاورزی و تهیه و تولید بسیاری از کودهای فسفاته و …. بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر خواص این اسید می توان به این نکته اشاره داشت که این اسید نقطه قابلیت اشتعال ندارد . این اسید با درصد خلوص های مختلف به فروش می رسد که عبارتند از : اسید فسفریک با درصد خلوص 75 درصد ، 85 درصد و اسید فسفریک 80 درصد. اسید فسفریک خوراکی اسید فسفریک با درجه خلوص 85 درصد است که بیشتر برای تنظیم کردن pH مواد غذایی و انواع نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این اسید در صنایع غذایی برای جداسازی یون های فلزی هم استفاده می شود.

 

اسید فسفریک

مشخصه های اسید فسفریک خوراکی

هر یک از محصولات شیمیایی دارای خواص فیزیکی و شیمیایی هستند که ضروری است اطلاعات کافی در مورد خواص  و مشخصه های این محصول داشته باشیم. از مهمترین خواص این اسید می توان به موارد زیر اشاره کرد

فرمول شیمیایی این اسید H3PO4 است. همانطور که گفته شد این اسید به صورت مایع و بی رنگ و بی بو است. این اسید قابلیت حلالیت در اتانول را دارد. و PH آن در حدود 5/1 گزارش شده است. از دیگر خواص آن می توان به نقطه جوش در حدود 212 درجه سانتی گراد، نقطه ذوب 40-4/42 درجه سانتی گراد جرم مولکولی در حدود ۹۷.۹۹۴ گرم بر مول اشاره داشت. این اسید در حضور بسیاری از ترکیبات آلی از پایداری خوبی برخوردار است.
 

اسید فسفریک

اسید فسفریک صنعتی چیست و چه مشخصه هایی دارد؟

یکی دیگر از محصولات شیمیایی در صنایع مختلف به خصوص در صنعت کشاورزی و تهیه انواع کودهای شیمیایی اسید فسفریک صنعتی است که این اسید به همراه اسید نیتریک از مهمترین مواد مورد نیاز در تهیه بسیاری از کودهای شیمیایی است. اسید فسفریک صنعتی در صنایع نساجی، تهیه و تولید بسیاری از ظروف تفلون آشپزخانه، تصفیه پساب و تولید انواع شوینده ها ومورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به بالا بودن کاربرد این محصول. تقاضا برای آن بالا است. و همین امر سبب شده که این اسید به عنوان دومین اسید پرمصرف در سطح جهانی شناخته شده باشد. از اسید فسفریک خوراکی در تهیه انواع داورهای ضد تهوع و مواد مربوط به دندانپزشکی، تهیه انواع مواد سفید کننده دندان و خمیر دندان  واستفاده می شود

اسید فسفریک

یکی از بیشترین کاربرد اسید فسفریک صنعتی استفاده از آن در تولید انواع مواد شوینده است. از آنجایی که آب در حالت طبیعی دارای یک سری مواد معدنی و ناخالصی است در بسیاری از موارد سبب می شود که بسیاری از مواد شوینده به خوبی کف نکنند از این اسید برای نرم کردن آب و استفاده از آن در تولید مواد شوینده استفاده می کنند. از دیگر کاربردهای اسید فسفریک استفاده از آن برای از  بین بردن زنگ آهن استفاده می شود. به همین دلیل امروزه در ساخت بسیاری از وسایل و تجهیزات جنگی، کشتی، هواپیما  و اسلحه از اسید فسفریک استفاده می کنند. استفاده از این اسید در ساخت صفحه نمایش  تلویزیون، گوشی تلفن همراه و لپ تاپ واستفاده می شود زیرا اعلام کرده اند که اسید فسفریک عامل ایجاد مدارهای الکترونیک در بسیاری از وسایل الکترونیکی است.

اسید فسفریک و کاربردهای آن | اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین

اسید فسفریک

نکات بسیار مهم در خرید و فروش اسید فسفریک خوراکی و صنعتی

همانطور که میدانید اسید فسفریک خوراکی و صنعتی کاربرد بسیار بالایی در صنایع مختلف دارند و امروزه به عنوان یکی از مواد اولیه در ساخت بسیاری از مواد مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین ضروری است که قبل از خرید این محصولات یک سری نکات بسیار مهم را در نظر گرفت. اولین و مهمترین نکته خرید اسید فسفریک خوراکی و صنعتی از شرکت های معتبر است.

با توجه به محبوبیت بالای اسید فسفریک امروزه شرکت های مختلفی تولید، تهیه و وارد کننده این محصول هستند اما باید توجه داشت که این محصول را از چه شرکتی خریداری می کنید. یکی از مهمترین شرکت های مطرح در سطح کشور که تامین کنندگی اسید فسفریک خوراکی و صنعتی و سایر مواد شیمیایی را بر عهده دارد شرکت بهراد شیمی مقامی است که این شرکت به خوبی برای همه شناخته شده است. این شرکت در تهیه مواد با کیفیت و مقرون به صرفه در مقایسه با سایر شرکت ها یک سر و گردن بالاتر می باشد و دامنه فعالیت بسیار گسترده ای را با شرکت ها و صنایع مختلف دارد.

همه چیز درباره اسید فسفریک خوراکی و صنعتی | مقالات علمی خبرنامه شیمیکواسید فسفریک

خرید آنلاین اسید فسفریک خوراکی و صنعتی از طریق سایت شرکت بهراد شیمی به راحتی امکان پذیر می باشد و با مراجعه به سایت این شرکت می توان از آخرین قیمت این محصول آگاهی پیدا کرد و مقدار مورد نیاز خود را سفارش داد و در کمترین زمان آن را تحویل گرفت. فروش آنلاین اسید فسفریک خوراکی و صنعتی   توسط این شرکت پروسه خرید و فروش را بسیار راحت تر کرده و افراد و شرکت های مختلف با صرفه در وقت و هزینه می توانند خرید اینترنتی محصولات خود را از این شرکت انجام دهند. جهت سفارش اسید فسفریک خوراکی و صنعتی می توان به سایت یا به صورت حضوری به شرکت بهراد شیمی مراجعه کرد.

.

فاکتورهای تاثیر پذیر بر قیمت اسید فسفریک خوراکی و صنعتی

یکی از فاکتورهایی که بر روی قیمت اسید فسفریک خوراکی و صنعتی بسیار تاثیر گذار است درصد خلوص آن می باشد. برند، شرکت تولید کننده، وارداتی بودن یا ساخت داخل، حجم ماده سفارش داده شده، نوع بسته بندی و .. از مهمترین فاکتورهایی هستند که بر قیمت این ماده تاثیر دارند علاوه بر موارد ذکر شده شرایط تحریم اعمال شده بر کشور و ناپایداری بازار ارزی هم بر روی قیمت این ماده تاثیر گذار بوده است.

.

.

نکات بسیار مهم در هنگام استفاده از اسید فسفریک خوراکی و صنعتی

همانطور که گفته شد هر چند که این اسید جزو اسیدهای قوی نمی باشد اما تحریک کننده است و در صورتی که با پوست تماس پیدا کند سریعا سبب سبب خوردگی و سوزش پوست می شود. زیرا خاصیت خورندگی دارد و در برخی از مواد حتی سبب سوختن پوست هم می شود. در هنگام کار با این ماده ضروری است که از عینک استفاده شود زیرا در صورت تماس با چشم سبب سوزش، تاری دید و حتی آسیب های جدی می شود. در صورت تبخیر شدن این اسید و تنفس بخار آن ممکن است سبب تحریک گلو، سوزش و تنگی نفس شود و بهتر است سریعا به محیطی با تهویه مناسب رفت. از آنجایی که از اسید فسفریک در تهیه کودهای شیمیایی استفاده می شود به مرور آلودگی زیست محیطی را به وجود می آورد که آلودگی خاک و آب را در پی دارد.

.

مهمترین تفاوت بین اسید فسفریک خوراکی و صنعتی

شاید یکی از مهمترین تفاوت این دو اسید بسته به نوع کاربرد آن باشد که از اسید فسفریک خوراکی در تهیه مواد غذایی و از اسید فسفریک صنعتی در تولید بسیاری از مواد شوینده، انواع کود شیمیایی، تصفیه آب، تصفیه پساب و ساخت تجهیزات واستفاده می شود. تفاوت دیگر این است که اسید فسفریک خوراکی درصد خلوص بالایی دارند در صورتی که اسید فسفریک صنعتی از درصد خلوص پایین تری برخوردارند. درصد خلوص بر روی قیمت آن ها هم تاثیرگذار است. اسید فسفریک خوراکی به دلیل بالاتر بودن خلوص آن قیمت بالاتری دارد.

.

.

نکات بسیار مهم در نگهداری اسید فسفریک

بهتر است در هنگام کار با اسید فسفریک به خصوص اسید فسفریک در مقیاس آزمایشگاهی نکات بسیار مهمی را در نظر داشت. قبل از استفاده حتما از دستکش، ماسک، روپوش و عینک مخصوص استفاده شود. دمای نگهداری این ماده نباید به دمای نقطه ذوب و انجماد آن نزدیک باشد. با توجه به خورندگی این اسید بهتر است این اسید را در ظروف مخصوصی نگهداری کرد بهترین مخزن برای نگهداری آن استفاده از مخازن پلی اتیلن  است. محیط خشک و خنک و ظروف پلی اتیلن  روکش دار بهترین مکان برای نگهداری این مواد است.

از دیگر کاربردهای اسید فسفریک

استفاده از اسید فسفریک خوراکی در تهیه انواع روغن های نباتی، تولید شکر از نیشکر، تهیه انواع نوشیدنی های گازدار، تهیه و تولید انواع مکمل های غذایی، تنظیم کننده  مقدار پروتئین در محصولات لبنی واست. اسید فسفریک در صورتی که با فلزات واکنش دهد گاز هیدروژن آزاد می کند.

.

خطرات کار با اسید فسفریک

در هنگام کار با اسید فسفریک در صورتی که با پوست تماس پیدا کند اثرات کوتاه مدت سبب قرمزی و سوزش پوست می شود اما اثرات طولانی مدت این اسید بر روی پوست سبب خشکی و ترک خوردگی پوست برای مدت زمان طولانی می شود. قبل از کار با این ماده ضروری است که برگه MSDS آن مطالعه شود و به تاریخ تولید و انقضا و  نوع حلالیت و واکنش پذیری آن توجه شود. اسید فسفریک در صورتی که به مقدار کم مورد نیاز باشد در مقیاس آزمایشگاهی در ظروف 5/0 لیتری تا 5/2 و 5 لیتری هم قابل فروش می باشد و در صورت نیاز بالاتر در بشکه و گالن و مخازن بسیار بزرگ پلی اتیلن  بسته بندی می شود.

.

روش های تولید اسید فسفریک

یکی از رایج ترین روش های تولید اسید فسفریک  روش تر می باشد که در این روش اسید فسفریک به صورت مستقیم از سنگ معدن به دست می آید و روش دیگر استفاده از روش خشک می باشد که در این روش از فسفر عنصری بیشتر استفاده می شود اسید فسفریک تهیه شده با استفاده از روش حرارتی و خشک بسیار خالص تر و گران تر می باشد و از اسید فسفریک تولید به روش تر بیشتر در تهیه کود شیمیایی استفاده می شود. همانطور که گفته شد باید این محصول پرکاربرد و مفید را از شرکت های معتبر خریداری کرد زیرا کیفیت مواد تولیدی حاصل از این ماده به کیفیت مواد اولیه بستگی دارد بنابراین ضروری است که این نکته در اولویت قرار گیرد.

.

توضیحات تکمیلی:

اسید فسفریک مایع متراکم است که به اسم  اسید ارتو فسفریک هم شناخته شده است. با توجه به اینکه آب در حالت طبیعی ناخالصی هایی دارد بنابراین از این اسید برای نرم کردن آب و استفاده از آن در تولید بسیاری از مواد شوینده استفاده می کنند. اسید فسفریک خوراکی و صنعتی دومین اسید  پرمصرف  در جهان است

اشتراک گذاری: