.

معرفی کامل مشخصه های  اسید سولفوریک

اسید سولفوریک یا جوهر گوگرد ( در گذشته بیشتر به این نام خوانده شده است) یکی از قوی ترین اسیدها در صنایع شیمیایی است که قابلیت حلالیت بسیار بالایی با آب دارد. فرمول شیمیایی این اسید قوی  H2SO4 است. pH این اسید در حدود 5/0 است. این اسید به صورت طبیعی در گازهای که از آتشفشان خارج می شود وجود دارد. هر چند که این اسید با هر درصدی با آب حل می شود اما در هنگام ترکیب شدن واکنش آن به صورت گرمازا  است و به همین دلیل توصیه می شود که در هنگام ترکیب اسید با آب دقت داشت که یکباره صورت نگیرد. از مهمترین مشخصه های اسید سولفوریک می توان به موارد زیر اشاره داشت.

قابلیت حلالیت بالا با آب
مایع و شفاف
دمای ذوب 10 درجه سانتی گراد
دمای جوش 290 درجه سانتی گراد
جرم مولی 078/98 گرم بر مول
گرانروی بالا
بی رنگ و تا حدودی هم بی بو
تشکیل شده از عناصر گوگرد، اکسیژن و هیدروژن
دارای چگالی نسبی در حدود 834/1 ومنحصر به فرد بودن مشخصه های فیزیکی و شیمیایی این اسید آن را به یک اسید پرمصرف در جهان تبدیل کرده است.

اسید سولفوریک — گلپاک شیمی گلپایگان

اسید سولفوریک

مهمترین کاربردهای اسید سولفوریک

با توجه به مصرف و کارایی بالای این اسید در صنایع مختلف و کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی تقاضا برای خرید آن همیشه بالا می باشد و تقریبا تمامی صنایع برای انجام کارهای تولیدی خود به این ماده نیاز دارند و روز به روز بر کاربرد این اسید مفید و پرمصرف افزوده می شود. منحصر به فرد بودن خواص شیمیایی و فیزیکی این اسید سبب شده که در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد هر چند  که کاربردهای این اسید بسیار بالا می باشد اما در این مقاله سعی شده که به مهمترین این کاربردها اشاره شود که عبارتند از :

در صنعت کشاورزی استفاده از این اسید در تولید انواع کودهای شیمیایی، تولید کود آمونیوم سولفات از این اسید کمبود عنصر گوگرد در خاک را جبران می کند و سبب نفوذپذیری بالا در خاک های رسی می شود. تقویت کننده سیستم ریشه درخت پسته است اما باید توجه داشت که بیش از حد از این ماده استفاده نشود
در تولید مواد شوینده به دلیل خاصیت هیدرولیز بسیار بالایی که دارد به راحتی چربی و لیپیدها را از بین می برد و به همین دلیل از این اسید در تهیه و تولید شوینده ها استفاده می کنند.
در صنعت پزشکی: در تهیه و تولید بسیاری از داروهای شیمی درمانی برای مبارزه با سرطان از اسید سولفوریک استفاده می شود.
در صنعت کاغذ و چسب: در تولید انواع مقوا، روزنامه دستمال های کاغذی، نایلون، ساخت انواع چسب
در تولید مواد منفجره و بسیاری از مهمات جنگی: در تولید نیتروگلیسیرین، PETN، TNT و ….
در صنایع فولاد و متالوژی :در استخراج انواع فلزات، شست و شوی فلزات، آماده سازی فلزات برای رنگ آمیزی
در صنعت چرم: در حذف مواد زاید و موزدایی و آهک زنی، حذف آهک از چرم واز اسید سولفوریک استفاده می شود.
در پالایش نفت: استفاده از این اسید در تصفیه شیمیایی بسیاری از دستگاه های پالایشگاه زیرا ترکیبات نفتی به مرور سبب تخریب بسیاری از دستگاه های پالایشی می شود.
در تهیه باتری اتومبیل: اسید موجود در باتری خودرو ترکیبی از آب مقطر و اسید سولفوریک است.
در تولید بسیاری از الیاف های مصنوعی
در تولید انواع حشره کش ها
تصفیه فاضلاب های شیمیایی
در تولید رنگ نقاشی
تهیه و تولید فیلم عکاسی
تولید ضد یخ و ….. از مهمترین کاربرد این اسید پرمصرف است به همین دلیل بازار خرید و فروش این ماده شیمیایی همیشه از رونق خاصی برخوردار است. از دیگر کاربرد این اسید به عنوان عاملی که از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری به عمل میاورد استفاده می شود و بسیاری از تولید کنندگان برای این منظور در نگهداری برخی از مواد غذایی از این اسید استفاده می کنند.

اسید سولفوریک چیست؟ | ایران اسید-مرکز تجارت مواد آلی، معدنی و اسیدهای شیمیایی ایران

سولفوریک اسید

نکات بسیار مهم در خرید و فروش اسید سولفوریک

با توجه به پرکاربرد بودن و دارا بودن مشخصه های شیمیایی و فیزیکی منحصر به فردی که اسید دارد بسیاری از صنایع از این ماده استفاده می کنند و شرط تولید با کیفیت و مناسب این صنایع استفاده از مواد اولیه با کیفیت و اصل است . بنابراین باید در خرید این ماده دقت داشت که از مراکز معتبر به خرید اسید سولفوریک اقدام کرد. شرکت بهراد شیمی مقامی یکی از شرکت های معتبر در زمینه خرید و فروش آنلاین اسید سولفوریک است. رضایت بالای مشتری ها از مواد خریداری شده از این شرکت این اطمینان خاطر را ایجاد کرده که بسیاری از صنایع همکاری بالایی با این شرکت را داشته باشند. کیفیت بسیار بالای مواد عرضه شده توسط این شرکت و قیمت به صرفه از مهمترین رسالت این شرکت در جهت رفاه حال مشتریان است. فروش آنلاین اسید سولفوریک توسط شرکت بهراد شیمی مقامی  و تامین کنندگی این شرکت سبب شده که مشتریان در کمترین زمان محصول مورد نیاز خود را سفارش داده و در اسرع وقت تحویل بگیرند. خرید آنلاین اسید سولفوریک با مراجعه به سایت این شرکت و درخواست ماده مورد نیاز صورت می گیرد.

اسید سولفوریک چیست؟ | صنعتی و خوراکی | کشاورزی | فروش

سولفوریک اسید در مقیاس آزمایشگاهی

.

فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت اسید سولفوریک

با توجه به کارایی بسیار بالای اسید سولفوریک در صنایع مختلف این اسید تولید انبوهی دارد، نوع برند، میزان و حجم، نوع بسته بندی، وارداتی یا تولید داخل و .. از مهمترین فاکتورهایی هستند که بر روی قیمت این اسید تاثیرگذار است اما علاوه بر موارد گفته شده برخی از عواملی دیگری چون افزایش قیمت مواد اولیه در تولید این اسید، ناپایداری های موجود در بازار ارز و شرایط تحریم اعمال شده بر کشور هم در نوسان قیمت این اسید تاثیرگذار است به همین دلیل قیمت این ماده به صورت لحظه ای تغییر می کند که قیمت به روز شده این اسید بر روی سایت شرکت های فروش اسید سولفوریک وجود دارد.

.

.

خطرات استفاده از اسید سولفوریک

در هنگام کار با مواد شیمیایی باید نکات ایمنی را به درستی رعایت کرد و از آنجایی که این اسید بسیار قوی می باشد باید در هنگام کار با آن دقت بسیار بالایی داشت و از دستکش و ماسک و روپوش استفاده کرد بهتر است در محیط آزمایشگاه یا انجام کارهای تحقیقاتی این ماده محیط از تهویه مناسب برخوردار باشد. و از آنجایی که این ماده در هنگام واکنش با آب ایجاد واکنش گرمازایی ایجاد  می کند باید توجه داشت که در هنگام ترکیب این ماده با آب دقت داشت که که برای رقیق سازی کم کم باید این اسید را به آب اضافه کرد. با توجه به اینکه این اسید خورندگی بالایی دارد در صورت عدم کنترل سبب سوختگی جدی می شود و حتی در برخی از موارد سبب خورندگی پوست هم می شود بنابراین حتما در هنگام کار با این ماده باید از دستکش استفاده کرد.

.

.نکات مهم در انبارداری و نگهداری این ماده

بهترین مکان برای نگهداری این اسید محیط خشک و خنک و بدور از سایر مواد شیمیایی واکنش گر است. دور از هر نوع منبع گرمایی و نور خورشید نگهداری شود. حتما قبل از انبارداری و استفاده از این اسید باید برگه MSDS این ماده مطالعه شود.

.

انبارداری اسید سولفوریک

اصول کمک های اولیه در هنگام کار و مواجهه با اسید سولفوریک

در صورتی که در هنگام کار با این  ماده در معرض آن قرار بگیریم ضروری است که نکات ایمنی را رعایت کنیم در صورتی که این ماده با سطح پوست تماس پیدا کند باید سریعا با آب سرد به مدت چندین بار شست و شو شود و سپس به پزشک مراجعه شود در صورت استنشاق بخار  سمی این ماده باید سریعا به محیط با تهویه مناسب رفت و در صورت وجود علائم به پزشک مراجعه کرد از آنجایی که استنشاق این ماده ممکن است به دستگاه تنفسی آسیب وارد کند بهتر است همیشه استفاده از این ماده و هنگام کار با آن از هود استفاده شود.

.

فروش اسید سولفوریک صنعتی، خوراکی و کشاورزی

همانطور که میدانید اسید سولفوریک دارای گرید صنعتی، خوراکی و در تهیه و تولید کود شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.. درصد اسید سولفوریک متفاوت می باشد به عنوان مثال اسید سولفوریک با گرید صنعتی به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از :

اسید سولفوریک با 98 درصد، اسید 50 درصد و اسید 35 درصد و هر چه که مقدار این درصدها بالاتر باشد نشان دهنده آن است که پایداری آن بالاتر می باشد.

نوع بسته بندی اسید سولفوریک

از آنجایی که این اسید بسیار قوی می باشد و خاصیت خورندگی بسیار بالایی دارد باید در حین بسته بندی آن توجه داشت که رد ظروف مخصوص نگهداری شود. بسته به میزان نیاز هر شرکت نوع بسته بندی ها متفاوت می باشد به گونه ای که به صورت تانکر، بشکه، گالن، فله ای به فروش می رسد و برای کارهای آزمایشگاهی و صنعتی در مقیاس آزمایشگاهی و در حدود 5 لیتر، 5/2 لیتر و یک لیتر بیشتر به فروش می رسد. استفاده از مخزن های پلاستیکی دو لایه گزینه بسیار مناسبی برای نگهداری و انباشت این محصول است.

.

روش های تولید اسید سولفوریک

فرایند تولید اسید سولفوریک دارای چندین مرحله می باشد

استخراج گوگرد
تبدیل گوگرد به دی اکسید گوگرد
تبدیل فرم دی اکسید گوگرد به تری اکسید گوگرد
مرحله نهایی و تبدیل تری اکسید گوگرد به اسید سولفوریک

موارد استفاده از اسید سولفوریک در جهان

بیشترین موارد مصرف از این اسید در صنعت کشاورزی و تولید انواع کودهای شیمیایی است. که بیش از 60 درصد موارد مصرف اسید را به خود اختصاص داده است. استفاده از این اسید در تهیه انواع شوینده ها و استخراج سایر فلزات هم به سرعت در حال رشد است. با توجه به اثرات منفی که این ماده در زیست محیط دارد، استفاده از آن را با یک سری محدودیت روبرو کرده است. پیش بینی شده است که در طول 5 سال آینده تقاضا برای خرید این اسید با رونق بسیار بالای افزایش پیدا کند. کشور چین بیش از 35 درصد بازار این اسید را در اختیار دارد، آمریکای شمالی، آفریقا و آمریکای لاتین، اروپای شرقی و غربی  و آسیا هم بازار مناسب خود را دارد.

اسید سولفوریک خوراکی | بازار خرید و فروش آن در داخل کشور - مرکز خرید و فروش انواع سولفات روی | سولفات روی

اسید سولفوریک خوراکی

نتیجه گیری

همانطور که میدانید ایران یکی از کشورهای مطرح در زمینه تولید اسید سولفوریک است و توانسته با تولید این اسید با کیفیت اعتبار خاصی را پیدا کند به گونه ای که اسید تولیدی کشور ما در بازارهای جهانی جزو یکی از برندهای مطرح است. و قیمت این ماده در مقایسه با اسید تولیدی سایر کشورها بسیار به صرفه تر می باشد اما با این وجود ایران تنها در حدود 7 درصد از این اسید تولیدی را صادر می کند.

با توجه به کاربرد بالایی که این اسید دارد به سلطان مواد شیمیایی شهرت پیدا کرده است. این ماده در  فرایندهای نیتروژن دار کردن، تولید دترجنت ها، فرآوری مواد معدنی، تولید پروپانول، صنایع تولید مواد شیمیایی  ونیز کاربرد دارد. در تولید کودهای شیمیایی از جمله کود سولفات آمونیوم، کود سوپر فسفات نرمال (سادهدر استخراج فلزات مس، سرب و روی، استخراج اورانیوم و وانادیوم، تولید متیل متاکریلات از روش استو سیانوهیدرین واسید سولفوریک نقش مهمی را ایفا می کند. امروزه در سنتز بسیاری از مواد شیمیایی از این اسید قوی استفاده می شود.

توصیه می شود که در  هنگام سفارش اسید سولفوریک بر اساس موارد گفته شده عمل کرد و حتما از مراکز معتبر ( که به صورت تخصصی به فروش مواد شیمیایی می پردازند) خرید این ماده صورت گیرد زیرا برای تولید مواد مختلف و انجام آزمایشات و کارهای تحقیقاتی به ماده با کیفیت بالا نیاز است و در صورتی که این اسید از کیفیت بالایی برخوردار نباشد انجام بسیاری از کارها  و تولیدات با شکست مواجه می شود و هزینه زیادی متحمل می شود. و در برخی از موارد ممکن است تبعات بسیار جدی بر سلامت هم داشته باشد. در هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضا و روش استفاده و موارد هشدار که بر روی بسته این ماده ثبت شده است  باید دقت شود. در هنگام استفاده از اسید برای باز کردن لوله فاضلاب وباید بسیار دقت داشت زیرا هم بخار و هم غلظت این ماده بسیار خطرناک می باشد و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی ممکن است تبعات جدی به بار بیاورد.

.

کاربرداسیدسولفوریک |فروش اسیدسولفوریک|خرسیداسیدسولفوریک|پرهام شیمی

کاربرد سولفوریک اسید

.

.

.

توضیحات تکمیلی:

اسید سولفوریک یا جوهر گوگرد ( در گذشته بیشتر به این نام خوانده شده است) یکی از قوی ترین اسیدها در صنایع شیمیایی است که قابلیت حلالیت بسیار بالایی با آب دارد. فرمول شیمیایی این اسید قوی  H2SO4 است. pH این اسید در حدود 5/0 است. این اسید به صورت طبیعی در گازهای که از آتشفشان خارج می شود وجود دارد.

اشتراک گذاری: