.

مونو اتیلن گلیکول چیست؟

مونو اتیلن گلیکول یا اتیلن گلیکول یک ماده ی شیمیایی است که این ماده؛ بی بو، بی رنگ و شیرین مزه می باشد. کاربرد غالب مونو اتیلن گلیکول بیشتر برای تولید الیاف پلی استر و فرمولاسیون محصولات ضد یخ می باشد.

مونو اتیلن گلیکول از ترکیب و واکنش اتیلن اکساید و آب به دست می آید که این گلیکول از ساده ترین نوع گلیکول هاست. البته می توان به این نکته اشاره کرد که معمول ترین روشی که برای تولید اتیلن گلیکول وجود دارد، هیدرولیز حرارتی کاتالیز نشده اکسید در آب می باشد که البته در این روش؛ بیشتر مونو اتیلن گلیکول، سپس دی اتیلن گلیکول، تری اتیلن گلیکول و به مقدار کمی تترا اتیلن و دیگر گلیکول های سنگین تر تولید می شود.

مونو اتیلن گلیکول از ترکیب سه عنصر؛ اکسیژن، کربن و هیدروژن ساخته شده است. نقطه ذوب اتیلن گلیکول، منفی ۱۲.۹ درجه سانتیگراد و نقطه جوش آن در دمای ۱۹۷.۳ درجه سانتیگراد می باشد. اتیلن گلیکول به دلایل دارا بودن ویژگی هایی همچون؛ ساختاری مشابه آب، ترکیب آسان با سایر مواد، در دسترس و کم هزینه بودن و همچنین دارا بودن قابلیت بالای انتقال حرارت در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

.

.

.

مونو اتیلن گلیکول

                                        

تاریخچه ی تولید مونو اتیلن گلیکول

چارلز ورتز در سال ۱۸۵۹ میلادی، با هیدرولیز اتیلن گلیکول دی استات یا همان فرآیند صابونی کردن اتیلن گلیکول توانست مونو اتیلن گلیکول را کشف کند که البته تا قبل از جنگ جهانی اول مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه، آلمان از این ماده به عنوان جایگزین گلیسیرین در تولید مواد منفجره استفاده کرد. البته در سال ۱۹۱۷ میلادی، کشور آمریکا توانست مونو اتیلن گلیکول را به صورت نیمه تجاری از طریق فرآیند کلروهیدراسیون اتیلن تولید کند و پس از آن، در سال ۱۹۲۵ میلادی اولین واحد تجاری برای تولید اتیلن گلیکول (EG) در چارلستون آمریکا تاسیس شد. و پس از آن برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ میلادی، روش تجاری تولید مونو اتیلن گلیکول که اکسایش مستقیم به اتیلن اکسید بود، در آمریکا انجام شد. البته باید به این نکته اشاره کرد، که در سال های اخیر از روش هیدرولیز کاتالیست نشده ی خنثی برای تولید اتیلن گلیکول استفاده می شود و کمتر تولید کننده ی اتیلن گلیکولی وجود دارد که از روش هیدرولیز کاتالیسیتی اتیلن اکسید برای تولید اتیلن گلیکول استفاده کند.

.

.

.

.

مونو اتیلن گلیکول

.

کاربردهای مونو اتیلن گلیکول

مونو اتیلن گلیکول به دلیل ویژگی ها و ساختاری که دارد، در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و دارای مزایا و کاربردهای مختلفی می باشد که در ذیل به تعدادی از این کاربردها، اشاره شده است.

▪︎از مونو اتیلن گلیکول در صنعت پلاستیک سازی استفاده می شود؛ چرا که این ماده، پیش ماده ی مهمی برای تولید الیاف ها و رزین های پلی استر می باشد.

▪︎اتیلن گلیکول یک ماده ی خشک کننده ی مفید و قوی است به این دلیل که دارای نقطه ی جوش بالا می باشد و همچنین، میل زیادی به جذب آب دارد. درواقع از مونو اتیلن گلیکول برای مهار هیدرات موجود در گاز طبیعی استفاده می شود. می توان گفت که این ماده از تشکیل کلرات های گاز طبیعی در لوله های انتقال حاوی گاز طبیعی، جلوگیری می کند‌. در فرآیند مهار هیدرات، با افزودن مونو اتیلن گلیکول از بالای برج، باعث تولید گاز خشک می شود که این گاز خشک حاوی گلیکول و آب می باشد و پس از آن گلیکول از آب جدا شده و به نوعی بازیافت می شود. پس در واقع، می توان از مونو اتیلن گلیکول برای کاهش آب موجود در گاز طبیعی بدون فرآیند حذف آب، استفاده کرد.

▪︎نقطه انجماد مونو اتیلن گلیکول خالص در حدود منفی ۱۲ درجه سانتیگراد می باشد که با افزودن آب به این ماده، نقطه انجماد آن کمتر می شود و همچنین، نقطه جوش آن بالاتر می رود. به دلیل دارا بودن این ویژگی، از مونو اتیلن گلیکول به عنوان ضد یخ و خنک کننده استفاده می شود. این مواد باعث از یخ زدن موتور ماشین در زمستان و داغ شدن آن در تابستان جلوگیری می کند که این کار در عملکرد بهتر و سلامتی موتور ماشین بسیار تاثیرگذار است.

▪︎این ماده در تولید مایعات هیدرولیکی، جوهرهای چاپ و حلال های رنگ کاربرد دارد.

▪︎مونو اتیلن گلیکول، یک ماده ی آبگریز است و دارای استحکام و ماندگاری بالایی می باشد و به همین دلیل، در تولید محصولاتی همچون؛ رزین های پلی استر، فیلم و الیاف کاربرد دارد.

▪︎این ماده نقش بسیار مهمی در جلوگیری از خوردگی در سیستم های خنک کننده کامپیوتر ها و لوله های کاتدی تلویزیون های پروژکتور دارد و باعث حفظ سلامتی این قطعات می شود.

▪︎اتیلن گلیکول در صنعت دارو برای تولید بعضی از واکسن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

▪︎به مقدار بسیار کم اتیلن گلیکول در تولید لاستیک کفش به کار می رود.

▪︎یکی از کاربردهای مونو اتیلن گلیکول، جلوگیری از پوسیدگی و قارچ زدگی چوب و همچنین تیمار آن می باشد.

▪︎اتیلن گلیکول به دلیل پایین بودن ویسکوزیته و همچنین کم بودن فراریت آن، در تولید انواع جوهرها برای کاستن ویسکوزیته و فراریت آن ها به کار می رود.

▪︎اتیلن گلیکول به دلیل دارا بودن گروه های هیدروکسیل در ساختار آن، در واکنش هایی که نیاز به واسطه ی شیمیایی می باشد، به عنوان واسطه به کار می رود.

▪︎دیگر کاربرد آن، تولید چسب های پایه ی آب می باشد.

▪︎از این ماده برای سنتز تعدادی از ترکیبات آلی کربونیل دار استفاده می شود.

▪︎همچنین از دیگر کاربردهای مونو اتیلن گلیکول، کاربرد آن در صنعت نساجی می باشد که این ماده نقش بسیار مهمی در نرم کنندگی منسوجات دارد. همچنین دیگر کاربردی که می توان به آن اشاره کرد، نقش آن در تولید چرم می باشد.

▪︎علاوه بر این ها، مونو اتیلن گلیکول یک ماده ی اولیه برای فرمولاسیون مواد کشاورزی می باشد.

▪︎می توان گفت از مونو اتیلن گلیکول می توان به عنوان نگهدارنده استفاده کرد که می تواند زنگ زدگی فلزات را از بین ببرد و همچنین نقش ضدعفونی کننده دارد.

▪︎از این ماده ی شیمیایی در تولید منفجره به کار می رود.

▪︎اتیلن گلیکول یک ماده ی اولیه برای تولید پلیمرهایی همچون؛ پلی استر ها و پلی اتیلن ترفتالات می باشد.

▪︎از مونو اتیلن گلیکول در تهیه ی بخشی از مایع هیدرولیکی آب استفاده می شود که برای کنترل تجهیزات زیر دریایی نفت و گاز استفاده می شود.

▪︎از دیگر کاربرد های این ماده ی شیمیایی، استفاده از این ماده به عنوان یکی از مواد اولیه برای تولید رنگ های لاتکس و امولسیون های آسفالت به کار می رود.

▪︎و همچنین، این ماده برای تولید کاغذ کاربرد دارد.

▪︎کاربرد دیگر آن، استفاده از مونو اتیلن گلیکول برای ساخت و تولید فایبرگلاس می باشد.

▪︎از این ماده به عنوان نرم کننده برای تولید استرهای رزینی همچون؛ لاک و چسب استفاده می شود.

.

مونو اتیلن گلیکول

.

.

عوارض مونو اتیلن گلیکول

مونو اتیلن گلیکول می تواند برای انسان تقریباً سمی باشد؛ چرا که این محصول پس از مصرف، در بدن به اسید گلیکولیک اکسیده می شود که به نوعی این نوع اسید، به اسید اگزالیک اکسیده می شود که اسید اگزالیک یک نوع ماده ی سمی است و می تواند برای انسان ها و حیوانات مضر باشد.

بهتر است مونو اتیلن گلیکول دور از دسترس کودکان نگهداری شود؛ به دلیل طعم شیرینی که دارد، ممکن است مورد استفاده ی عمدی یا تصادفی کودکان و حتی افراد بزرگسال قرار بگیرد. مصرف اتیلن گلیکول، در بدن باعث ایجاد و تولید ترکیبات سمی می شود و این ترکیبات سمی، بر سیستم عصبی تاثیر منفی می گذارد و می تواند در روند و عملکرد قلب و کلیه ها، اختلال ایجاد کند که در نتیجه می توان گفت اگر به مقدار بالایی از این محصول استفاده شود، ممکن است جان و زندگی افراد را به خطر بیاندازد. البته لازم به ذکر است، هنوز هیچ گزارشی از خطرناک بودن بوی اتیلن گلیکول ثبت نشده است که نشان دهد استنشاق زیاد بوی این ماده، نیز می تواند سمی و کشنده باشد.

.

 مونو اتیلن گلیکول

.

.

نکات ایمنی در مورد استفاده از مونو اتیلن گلیکول

به دلیل این که مونو اتیلن گلیکول یک ماده ی شیمیایی می باشد، بهتر است که در مورد استفاده از این ماده ی شیمیایی بیشتر بدانیم. در ذیل به تعدادی از این نکات اشاره شده است.

مونو اتیلن گلیکول از خود بخارهای سمی تولید می کند که استنشاق این بخارها، ممکن است موجب مسمومیت شود و همچنین استنشاق آن، ممکن است بر دستگاه تنفسی، حلق و گلو اثر منفی بگذارد. بنابراین؛ هنگام استفاده از این ماده، باید از ماسک های محافظ دستگاه تنفسی استفاده کرد.

تماس مونو اتیلن گلیکول با چشم ها، موجب ورم و التهاب پلک ها می شود اما این آسیب ها دائمی نیستند و بعد از گذر زمانی از بین می روند. پس بهتر است؛ هنگام استفاده از این ماده، از عینک استفاده شود.

همچنین بهتر است از یک ماسک محافظتی، لباس و کفش مقاومتی برای جلوگیری از تماس مونو اتیلن گلیکول با پوست، استفاده شود؛ زیرا پوست می تواند این ماده را جذب کند و در نتیجه موجب آسیب های پوستی می شود.

علاوه بر تماس و استنشاق، اتیلن گلیکول با بلعیده شدن نیز می تواند باعث به خطر انداختن سلامتی بدن شود. هنگامی که این ماده توسط شخصی بلعیده شود، ابتدا موجب آسیب رساندن به سیستم مرکزی مغز او می شود که  گیجی و تغییرات متابولیکی را به همراه دارد و سپس، بر دیگر اعضای بدن همچون؛ قلب، شش ها و کلیه ها اثر می گذارد که موجب اختلال عملکرد آن ها می شود. برای کاهش اثر آن از طریق بلیعده شدن، دهان با آب، شسته شود و در صورت هوشیاری شخص، به او آب و مایعات دهید اما او را وادار به استفراغ نکنید. البته، در صورتی که شخص دارای سطح هوشیاری بالایی نیست، بهتر است به او مایعات و خوراکی ندهید.

بهتر است در برچسب ظروف نگهداری مونو اتیلن گلیکول، اطلاعات ایمنی در مورد استفاده از این محصول قید شده باشد.

.

.


مونو
اتیلن گلیکول

.

نگهداری مونو اتیلن گلیکول

معمولاً نکاتی مشخص درمورد نگهداری از یک محصول شیمیایی وجود دارد. مونو اتیلن گلیکول نیز همانند دیگر محصولات شیمیایی، دارای یک سری نکات مشخص که در ذیل به آن ها پرداخته شده است.

.

بهتر است که ظروف و بشکه های حاوی اتیلن گلیکول را با بشکه های حاوی مواد اسیدی و قلیایی در یک مکان و نزدیک هم نگهداری نشوند و بهتر است در فاصله ای دور از هم نگهداری شوند؛ چرا که مونو اتیلن گلیکول با این مواد سازگار نیست.

همچنین به دلیل شیمیایی و سمی بودن این ماده، بهتر است که با مواد غذایی، دارویی و آشامیدنی در یک محل نگهداری نشوند.

بهتر است، مونو اتیلن گلیکول دور از مجاورت گرما و حرارت نگهداری شود؛ چرا که این ماده در  دمای حدود ۱۱۱ درجه سانتیگراد مشتعل می شود. پس برای جلوگیری از سوختن آن، بهتر است دور از منابع تولید جرقه و آتش نگهداری شود.

مکانی که محل نگهداری مونو اتیلن گلیکول می باشد، بهتر است دارای تهویه هوای مناسب باشد.

اتیلن گلیکول، در مکانی خشک و خنک و در دمای حدود ۲ الی ۸ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

باید از محکم بسته بودن درب ظروف نگهداری و بشکه هایی مونو اتیلن گلیکول اطمینان حاصل کرد.

.

.

مونو اتیلن گلیکول  

.

.

خرید آنلاین مونو اتیلن گلیکول از شرکت بهراد شیمی مقامی

شرکت بهراد شیمی مقامی یک شرکت بسیار موفق در زمینه ی تامین کنندگی محصولات شیمیایی می باشد که با سابقه ی طولانی که دارد، توانسته است رضایت مشتریان خود را به دست آورد.

مونو اتیلن گلیکول یک محصول شیمیایی است و به دلیل دارا بودن کاربردها و ویژگی هایی که قبلاً به آن ها اشاره شد، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین، به همین دلیل؛ شرکت بهراد شیمی مقامی آن را تامین و عرضه می کند. در لیست محصولات شیمیایی این شرکت، مونو اتیلن گلیکول شازند وجود دارد که این محصول، یک نوع مونو اتیلن گلیکول صادراتی می باشد و از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار می باشد.

اگر قصد خرید اینترنتی مونو اتیلن گلیکول باکیفیت را دارید، پیشنهاد ما به شما، خرید از شرکت بهراد شیمی مقامی است؛ چرا که این شرکت، اقدام به فروش آنلاین مونو اتیلن گلیکول کرده است و توانسته است، موجب خریدی راحت تر شود. شما می توانید برای سفارش مونو اتیلن گلیکول از شرکت بهراد شیمی مقامی به سایت www.behradshimi.com مراجعه کنید و از مشخصات، ویژگی ها و قیمت مونو اتیلن گلیکول اطلاع پیدا کنید. همچنین، در صورت هر گونه سوالی در این زمینه، با شماره های درج شده در سایت ارتباط برقرار کنید.

توضیحات تکمیلی:

مونو اتیلن گلیکول یا اتیلن گلیکول یک ماده ی شیمیایی است که این ماده؛ بی بو، بی رنگ و شیرین مزه می باشد. از کاربردهای مونو اتیلن گلیکول می توان به استفاده از آن؛ در تولید الیاف پلی استر، فرمولاسیون محصولات ضد یخ، مهار هیدرات، تولید چسب های پایه ی آب و مواد منفجره اشاره کرد.

اشتراک گذاری: