.

زایلین مخلوط چیست و چه کاربردهایی دارد؟

زایلین که با نام دی متیل بنزن نیز شناخته شده است. مایع هیدروکربن بی رنگ با بوی معطر و قابلیت اشتعال بالایی است. این مایع از ترکیب سه ایزومر زایلین مختلف به نام های پاراکسیلین، اتیل بنزن، اورتو زایلین و زایلین تشکیل شده است هر چند که توزیع این ایزومرها متفاوت می باشد. زایلین مخلوط بندرامام  از جمله زایلین های تولیدی ساخت ایران است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و کاربرد گسترده ای برای آن تعریف شده است. این هیدروکربن آروماتیک قابلیت اشتعال بسیار بالایی است و در دسته ماده های سمی قرار دارد به گونه ای که از زایلین مخلوط به عنوان ماده فوق سمی یاد می شود. به همین دلیل توصیه می شود که افرادی که با این ماده سروکار دارند باید  تمامی نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند زیرا سلامت انسان بر هر چیزی ارجحیت دارد.

زایلین از ترکیب و پیوند سه ایزومر ارتو O ، پارا P  و متا m  و مخلوط زایلین به وجود می آید. ساختار این ماده به صورت حلقه شش گوش است که دو گروه متیل به آن اضافه شده است. به همین دلیل دی متیل بنزن هم یکی از نام های زایلین است. زایلین ماده طبیعی است که از فرایند سوخت زغال سنگ، قیر و نفت  تولید می شود و زایلینی که توسط آزمایشگاه تولید می شود طی فرایند متیلاسیون بنزن و تولوئن به دست می آید.

افزون بر موارد گفته شده دو نوع زایلین موجود می باشد زایلین مخلوط و زایلین ارتو. که منظور از زایلین تجاری همان زایلین مخلوط است ولی گرید آزمایشگاهی زایلین در حدود 45-60 درصد مخلوط زایلین و در بیش از 20 درصد از اتیلن بنزن، اورتو و پارا زایلین تشکیل شده است.

فرمول شیمیایی زایلن

زایلین

.

مهمترین مشخصه های زایلین مخلوط بندرامام

همانطور که در بالا هم اشاره شد زایلین مخلوط بندرامام توسط شرکت پتروشیمی بندرامام تولید شده است و کشور سازنده آن ایران می باشد شکل ظاهری این ماده به صورت مایع بی رنگ است و بسته بندی آن به صورت تانکر و بشکه صورت می گیرد. با توجه به ایزومرهای مختلفی که در ترکیب این ماده به کار رفته است خصوصیات شیمیایی و فیزیکی این ماده متفاوت می باشد به گونه ای که نقطه ذوب این ماده بسته به ترکیب مختلف آن 47.87 درجه سانتی گراد تا 13.26 درجه سانتی گراد متغیر می باشد.

به عنوان مثال  پارا ایزومر بالاترین نقطه ذوب را دارد و سریعا در ساختار کریستالی قرار می گیرد. نقطه جوش ایزومرهای مختلف زایلین در حدود 140 درجه سانتی گراد است. این ماده در مقایسه با آب از ایزومر کمتری برخوردار است در حدود 87/0 گرم در میلی لیتر است. بیشترین موارد استفاده زایلین مخلوط نقش  حلال آن  در صنایع مختلف است. زایلین مخلوط کمی روغنی است. فرمول شیمیایی زایلین مخلوط C6H4(CH3)2 است. این ماده در دو نوع گرید آزمایشگاهی و تجاری موجود می باشد که بسته به نوع نیاز کاری به هر یک از این ماده از یکی از این گریدها استفاده می شود. یکی از خصوصیات این مایع این است که تا حدودی غیر قابل حل در آب است و تا حدودی روغنی است که شاید علت حل نشدن را می توان به این عامل نسبت داد. و در صورتی که با آب ترکیب شود به صورت شناور بر روی سطح آب قرار می گیرد. دمای 139 نقطه جوش زایلین است.

زایلین آزمایشگاهی

.

موارد استفاده زایلین مخلوط  

همانطور که میدانید زایلین در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارد و علی رغم سمی بودن در  صنعت های مختلف بسیار استفاده می شود و در واقع از این ماده به عنوان یک ماده پرکاربرد یاد می شود.

نقش بسیار مهم زایلین مخلوط به عنوان حلال در انواع صنایع
در صنعت چسب و رنگ که نقش رقیق کننده در رنگ را بر عهده دارد
نقش بسیار مهم به عنوان ماده پایه ای برای تولید بسیاری از مواد شیمیایی
در صنعت کشاورزی و تولید انواع سموم دفع آفات، بسیاری از مواد شیمیایی
در صنعت چرم به عنوان نقش حلال
به عنوان ماده خام برای  تولید اتیل بنزن
استفاده از زایلین در تولید تینر
استفاده از زایلین در محلول های لاک پاک کن
صنعت تولید انواع لاستیک ها
به عنوان رقیق کننده
در تولید رنگ روغن نقاشی
استفاده از زایلین برای افزایش زمان خشک کردن و یا طولانی تر کردن زمان تبخیر در سایر ترکیبات آلی
تولید و ساخت پوشش دندان و رنگ آمیزی آن ها
در تولید یخ خشک و خنک نگه داشتن مخازن واکنشگر
در صنعت پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاه های بافت شناسی
نقش بسیار مهم در شستشوی انواع تجهیزات حمل و نقل
در مقیاس بسیار کم به عنوان سوخت در هواپیما ، در بنزین و سیگار
در تولید پوشش های ضد آب وتنها بخشی از کاربرد زایلین مخلوط است که در این مقاله به آن اشاره شده است.

زایلین مایع

خرید و فروش زایلین مخلوط بندرامام از شرکت بهراد شیمی

با توجه به کاربرد بسیار زیاد زایلین مخلوط در صنایع مختلف و نیاز بسیاری از شرکت ها به این ماده تقاضا برای خرید این ماده توسط شرکت های مختلف بسیار بالا می باشد. خوشبختانه با توجه به کیفیت بسیار بالای زایلین مخلوط بندرامام که ساخت داخل هم می باشد این ماده توسط بسیاری از شرکت های داخلی هم عرضه می شود.

شرکت بهراد شیمی یکی از شرکت های معتبر و به نام در کشور می باشد که از محبوبیت و معروفیت بسیار بالایی برخوردار است این شرکت در زمینه خرید و فروش بسیاری از مواد شیمیایی فعالیت دارد و یکی از شرکت های بسیار فعال در این زمینه می باشد که به دلیل فروش مواد با کیفیت و اصل، توانسته در بین شرکت های مختلف  اعتبار خاصی را پیدا کند به گونه ای که امروزه توانسته دامنه فعالیت های خود را با بسیاری از شرکت ها گسترده کند. خرید زایلین مخلوط بندرامام از این شرکت این امکان را فراهم کرده که بدون دغدغه و با اطمینان خاطر این ماده را از این شرکت خریداری کرد. شرکت بهراد شیمی فروش آنلاین زایلین مخلوط بندرامام را در دستور کار خود قرار داده است و توانسته پروسه خرید این ماده را برای مشتری ها راحت کند. مشتری ها بسته به میزان زایلین مورد نیاز خود می توانند خرید آنلاین زایلین مخلوط بندرامام را توسط سایت این شرکت انجام دهند. از آنجایی که زایلین کاربرد بسیار زیادی دارد در هنگام خرید آن باید دقت داشت که حتما از شرکت معتبر خرید آن ماده صورت گیرد.

Xylene X020 CP Thinner 2.5Lt Glass Bottle | Silmid

زایلین

نکات ایمنی بسیار مهم در هنگام کار با زایلین مخلوط

همانطور که گفته شد این ماده قابلیت اشتعال بسیار بالایی دارد و در صورتی که در معرض گرما قرار گیرد سریعا واکنش نشان می دهد و شعله ور می شود به همین دلیل باید در هنگام کار با این ماده به این نکته بسیار توجه داشت در صورتی که این ماده با پوست تماس پیدا کند سبب سوختگی و خارش و قرمزی پوست می شود به همین دلیل توصیه می شود که در مرحله اول و قبل از کار با این ماده از دستکش و روپوش مناسب استفاده شود. اما در صورتی که با پوست دست تماس پیدا کند باید سریعا با آب وصابون به مدت 20 دقیقه شسته شود و به پزشک مراجعه شود.

در هنگام کار با این ماده بهتر است که آزمایشگاه یا محیطی که با این ماده سروکار دارید از تهویه مناسب برخوردار باشد و حتما از ماسک هم استفاده شود زیرا بخار این ماده سمی می باشد و ممکن است در صورت استنشاق سبب تحریک دستگاه تنفسی شود و سریعا  از هوای آزاد استفاده کنید و به پزشک مراجعه کنید . احتمال حلالیت این ماده با برخی از مواد بسیار بالا می باشد و قبل از هر نوع استفاده ای ضروری است که برگه msds مربوط به زایلین مخلوط حتما مطالعه شود. در صورتی که این ماده بلعیده شود بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و مسمومیت و حتی مرگ را در پی دارد

.

شرایط انبارداری زایلین مخلوط بندرامام

با توجه به قابلیت اشتعال بسیار بالای این ماده ضروری است که نکات لازم برای نگهداری آن در نظر گرفته شود. محیط خنک، تهویه هوایی مناسب، دور از تابش مستقیم نور آفتاب و بسیاری از موادی که قابلیت اشتعال دارند  نگهداری شود و بهترین نوع بسته بندی برای این ماده، بسته بندی به صورت بشکه و تانکر است و مخازنی که زایلین مخلوط در آن ها نگهداری می شود حتما باید دارای سیم زمین باشند که با این کار تخلیه الکتریسیته صورت گیرد و ضروری است که افراد و اپراتوری که با این ماده کار می کنند تمامی موارد و تجهیزات ایمنی و روش کار با این ماده را به درستی آموزش ببینند. در هنگام حمل و نقل زایلین مخلوط ضروری است که از لباس و دستکش های حفاظتی استفاده شود که با پوست تماس پیدا نکند.

.

فاکتورهایی که بر قیمت زایلین مخلوط بندرامام تاثیر پذیرند؟

نوسانات بازار پیوسته است ولی در سال های اخیر  و شرایط تحریم از یک سو و افزایش قیمت بسیاری از مواد اولیه و وارداتی بودن برخی از این محصولات سبب شده که قیمت بسیاری از مواد شیمیایی و صنعتی افزایش چشمگیری داشته باشند به گونه ای که در طول شبانه روز هم امکان دارد چندین بار این مواد دچار نوسان قیمت شوند. نوع برند، نوع بسته بندی، وارداتی بودن یا ساخت داخل، مقدار مورد نیاز و بسیاری از عوامل دیگر از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت زایلین مخلوط بندرامام است. خوشبختانه تولید داخلی این ماده سبب شده که قیمت تمام شده این ماده بسیار مناسب و پایین تر از قیمت زایلین وارداتی باشد و زایلین مخلوط بندرامام از کیفیت بسیار بالایی هم برخوردار است. زایلین مخلوط با گرید آزمایشگاهی در بسته بندی 1 لیتری، 2.5 لیتری و 5 لیتری هم به فروش می رسد.

.

.

پیش بینی بازار جهانی خرید زایلین

همانطور که میدانید از زایلین به عنوان یکی از مواد پرکاربرد در صنایع مختلف یاد می شود و همین امر سبب شده که همیشه تقاضا برای خرید آن بالا باشد. و بازار خرید و فروش این ماده در سطح جهانی هم در حال رشد قابل توجهی است. و پیش بینی شده که تا سال 2027 خرید و فروش این ماده همچنان رشد قابل توجهی داشته باشد. از طرف دیگر به دلیل سمی بودن این ماده و اثرات منفی که بر روی سلامت محیط زیست می گذارد سبب شده که برخی از صنایع از یکسری ترکیبات دیگر به جای زایلین استفاده کنند. کشور چین، ژاپن و کانادا از مهمترین بازارهای خرید و فروش زایلین هستند که بیشترین خرید و فروش این ماده در این کشورها صورت می گیرد.

.

.

اثرات زایلین بر محیط زیست

انتشار زایلین در طبیعت، آلودگی زیست محیطی جدی را سبب می شود و به راحتی در خاک، آب آشامیدنی و غیره منتشر می شود. دود ناشی از اگزوز ماشین ها، دود و مایعات خروجی بسیاری از کارخانجات و صنایع از مهمترین مواردی هستند که سبب انتشار زایلین می شوند .

زایلن چیست و چه کاربردهایی دارد؟| فروشگاه شیمی رو

زایلین

نتیجه گیری

در این مقاله به مهمترین موارد استفاده از زایلین مخلوط و مشخصه ها و خواص آن پرداختیم. خوشبختانه شرکت های داخلی زیادی در زمینه تولید زایلین مخلوط و زایلین آزمایشگاهی فعالیت دارند که کیفیت این زایلین تولیدی بالا می باشد. از دیگر مواردی که باید در هنگام کار با این ماده در نظر داشت توجه به نکات ایمنی  و شرایط مناسب برای انبارداری و حمل و نقل آن است زیرا زایلین مخلوط قابلیت اشتعال بالایی دارد و در صورتی که در معرض گرما قرار بگیرد سریعا شعله ور می شود. قرارگیری گروه های متیل سبب شده که زایلین های مختلفی وجود داشته باشد که عبارتند از:

پارازایلین (PX) (paraxylene)

متازایلین (MX) (metaxylene)

ارتوزایلین (OX) (orthoxylene)

اتیل بنزن (ethylbenzene) که علت نامگذاری هر یک از این ایزومرها به دلیل قرار گیری اتم کربن (از حلقه بنزن) به دو گروه متیل است. شرکت بهراد شیمی یکی از شرکت های معتبر در زمینه فروش بسیاری از مواد شیمیایی و صنعتی است که فعالیت گسترده ای در زمینه فروش این محصولات دارد. این ماده در صورتی که وارد لایه های زیرین خاک شود ممکن است برای سال ها باقی بماند و از طریق مختلف وارد بدن شود ولی در صورتی که در هوا باشد در اثر تابش نور خورشید به مواد شیمیایی کم خطری شکسته می شود.

.

همه چیز درباره‌ی زایلین - شیمی بازار

ایزومرهای زایلین

توضیحات تکمیلی:

زایلین مخلوط بندرامام از جمله زایلین های تولیدی ساخت ایران است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و کاربرد گسترده ای برای آن تعریف شده است. این هیدروکربن آروماتیک قابلیت اشتعال بسیار بالایی است و در دسته ماده های سمی قرار دارد به گونه ای که از زایلین مخلوط به عنوان ماده فوق سمی یاد می شود.

اشتراک گذاری: