اسید استیک چیست و موارد استفاده آن کدامند؟

نام شیمیایی اسید استیک، که در استفاده روزمره به آناسید سرکهنیز می گویند، “اسید اتانوئیکاست. وجود این واقعیت که سطح کاربردها و استفاده از اسید استیک بسیار گسترده است، باعث شده که این نوع اسید از سایر اسیدها و مواد شیمیایی متمایز گشته و افراد بیشتری به دنبال شناخت خواص و کاربردهای آن باشند.

اسید استیک چیست و موارد استفاده آن کدامند؟

اسید استیک چیست و موارد استفاده آن کدامند؟

اسید استیک، که فرمول شیمیایی آن CH3COOH است، از نوع اسیدهای آلی می باشد. برای شناخت بیشتر آن، مثالی از موارد استفاده این اسید در زندگی روزمره، طعم ترش و بوی تند سرکه می باشد؛ این طعم و بوی خاص فقط به دلیل وجود اسید استیک در طول تشکیل این ماده خوراکی ایجاد می شود. اسید استیک، که در اصل یکی از انواع کربوکسیلیک اسید هاست، از جمله کوچکترین این نوع اسیدها محسوب می شود. کوچکترین کربوکسیلیک اسید، اسید فرمیک (HCOOH) است که ساختار مولکولی آن از اسید استیک کوچکتر می باشد و گروه متیل این نوع اسید را ندارد.

توجه داشته باشید که علاوه بر تولید به روش طبیعی، امکان تولید مصنوعی اسید استیک، که یک اسید بیولوژیکی در صنعت است، به روش شیمیایی نیز وجود دارد. اسید استیک طبیعی تولید شده عموماً از اکسیداسیون کربوهیدرات ها تشکیل می شود.

همانطور که گفتیم، اسید استیک، که در کاربردهای روزمره به اسید سرکه نیز معروف است، یک ترکیب آلی می باشد. همچنین در برخی منابع برای همین نوع اسید از واژه استیک گلایسیال نیز استفاده می کنند.

در حالت کلی اسید استیک های طبیعی و مصنوعی خالص بوی تندی دارند و معمولاً بی رنگ یا بسیار روشن هستند. نقطه جوش این نوع اسید 118 درجه و نقطه انجماد آن 16.7- درجه سانتی گراد است. اسیدهای استیک خاصیت تحریک پوست و فلزات را دارند. در عین حال، اسید استیک، که یک اسید بیولوژیکی جاذب آب است، می تواند به مقدار دلخواه با آب مخلوط شود.

سرکه و اسید استیک در خانه های ما

سرکه و اسید استیک در خانه های ما

سرکه و اسید استیک در خانه های ما

وقتی به رابطه بین سرکه و اسید استیک نگاه دقیق تری می اندازیم، می بینیم که سرکه به طور متوسط حاوی 4-5 درصد اسید استیک است. فقط توجه داشته باشید، سرکه ای که برای تهیه ترشی در خانه از آن استفاده می کنیم باید حدود 18 درصد اسید استیک داشته باشد. این درصد بالای اسید استیک، باعث می شود سبزیجات یا میوه هایی که در داخل ترشی استفاده می شوند بتوانند به مدت طولانی تری بدون خراب شدن در داخل محلول آبی تهیه شده از سرکه و آب بمانند. میکروارگانیسم هایی که باعث خراب شدن میوه ها یا سبزیجات در آب می شوند با اسید استیک خنثی می شوند و این سبزیجات یا میوه ها دست نخورده باقی می مانند و می توان آنها را برای مدت طولانی ذخیره و نگهداری کرد.

وجود این واقعیت که اسید استیک یک اسید ضعیف است و بر خلاف انواع دیگر اسیدها استفاده و تولید آن آسان می باشد باعث می شود که از اسید استیک در خانه های ما به وفور استفاده شود. علاوه بر ترشی، انواع اسیدهای استیک به طور گسترده ای در خانه های ما برای اهدافی چون نظافت نیز استفاده می شوند. این اسید همچنین با عملکرد تمیز کنندگی موثر خود در برابر آهک و انواع لکه ها به عنوان یک ماده کاربردی در خانه ها جهت پاکسازی انواع لکه ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ به عنوان مثال، همه ما می دانیم که اسید استیک رقیق، که در بین مردم به عنوان سرکه شناخته می شود، یک راه حل عملی برای پاکسازی آهک است. به این ترتیب، این سرکه راه حل خوب و موثری در تمیز کردن رسوبات گلدان ها یا دیوارهای آشپزخانه (که به نوعی از آهک تشکیل شده اند) می باشد.

موارد استفاده اسید استیک

موارد استفاده اسید استیک

.

با این همه، نباید فراموش کرد که اگرچه این اسیدها اسیدهای رقیق و ضعیفی هستند، اما اگر بیش از حد یا به صورت غلیظ استفاده شوند، می توانند مضر باشند. اسیدهای استیک یا سرکه هایی که مستقیم و طولانی مدت با پوست تماس پیدا می کنند، می توانند موجب تحریک پوست شوند. در صورت تماس با چشم و پوست حساس، شستشوی کامل با آب می تواند برای از بین بردن اثرات منفی این نوع اسید مفید باشد. به همین ترتیب، مصرف زیاد اسید استیک یا سرکه، باعث تحریک معده و روده نیز می شود. از این رو، توصیه می شود که از نوشیدن سرکه، استفاده از آن روی چشم یا پوست حساس یا تماس طولانی مدت با آن باید خودداری شود و در این زمینه باید مراقب بود.

موارد استفاده اسید استیک در صنعت

موارد استفاده اسید استیک در صنعت

موارد استفاده اسید استیک در صنعت

همانطور که گفتیم، اگرچه استیک اسید یک اسید آلی است، اما می تواند به طور مصنوعی در صنعت نیز تولید شود. این اسید یکی از انواع اسیدهای مورد نیاز صنایع با رنج استفاده گسترده می باشد. در صنایع مختلف هنگامی که مواد شیمیایی از انواع مواد اولیه و ساختارهای مختلف ایجاد می شوند، اسید استیک به عنوان ماده اولیه در تهیه این ترکیبات عمل می کند. به عنوان مثال ماده اولیه پلی وینیل استات یا چسب چوب، اسید استیک یا اسید اتانوئیک است.

اسید استیک در تولید پلاستیک و شکل دهی آن با ویژگی حلالیت خود به طور بسیار موثری به کار می رود. از ترفتالیک اسید در تولید بطری های حیوان خانگی استفاده می شود که همه ما آن را در زندگی روزمره به خوبی می شناسیم و برای تولید این اسید ترفتالیک به اسید استیک نیاز است. در ترکیباتی که برای بدست آوردن ترفتالیک اسید ساخته شده است، از اسید استیک یا اسید اتانوئیک به عنوان حلال استفاده می شود. سطح مصرف عمومی اسید اتانوئیک نشان می دهد که این ماده به عنوان حلال برای تشکیل ترفتالیک اسید 5-10 درصد از کل مصرف این اسید در صنایع و کاربردهای مختلف را تشکیل می دهد.

همچنین در بررسی موارد استفاده اسید استیک در صنعت بخش مهمی از آن استفاده در صنایع غذایی است. این اسید با دارا بودن ویژگی بافری، به عنوان یک افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. در این صنایع اسید استیک با عنوان E260 شناخته می شود.

انواع اسیدهای استیک

اسید استیک را می توان با توجه به ساختار تشکیل دهنده و محتوای آن به مشتقات مختلفی تقسیم کرد. برای مثال، سدیم استات یکی از شناخته شده ترین آنهاست. اگرچه سطح استفاده از استات سدیم کمی پایین تر از استیک اسید است، اما مشخص است که از آن به طور گسترده ای در صنعت بافندگی استفاده می شود. استات سدیم، که به طور کلی به عنوان یک افزودنی در صنایع غذایی مانند اسید استیک استفاده می شود، در ماندگاری بیشتر غذاهای آماده و غذاهای منجمد نقش دارد. استفاده از استات سدیم در صنایع غذایی به شکل E262 و شبیه به استیک اسید E260 است.

یکی دیگر از مشتقات اسید استیک سلولز استات است. این نوع اسید که عموماً در تولید کاغذ و تولید فیلم عکاسی استفاده می شود، به اندازه سایر مشتقات آن شناخته شده نیست. با این حال، هنوز نمی توان اهمیت آن را در زمینه صنعتی نادیده گرفت.

در حالت کلی موارد استفاده اسید استیک را می توان شامل حوزه هایی به شرح زیر در نظر گرفت:

حوزه کشاورزی

موارد استفاده اسید استیک- حوزه کشاورزی

موارد استفاده اسید استیکحوزه کشاورزی

در صنعت کشاورزی از این نوع اسید برای تنظیم PH خاک های قلیایی استفاده می کنند. خاک های قلیایی دارای اسیدیته بالایی بوده و برای کاشت برخی محصولات کشاورزی لازم است ابتدا PH خاک توسط استفاده از یک ماده اسیدی تعدیل شود. اسید استیک یا اسید اتانوئیک از جمله در دسترس ترین و ارزان ترین اسیدها برای استفاده در این زمینه محسوب می شود. تنظیم PH خاک به ویژه در مورد خاک های قلیایی دارای آهک بهتر است با استفاده از این اسید انجام شود.

حوزه پزشکی و بهداشت

همانطور که گفتیم اسید اتانوئیک دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی قابل توجهی می باشد و از این رو در تهیه انواع مواد ضدعفونی کننده به کار می رود. علاوه بر این در حوزه پزشکی در مورد غربالگری سرطان رحم نیز از این اسید استفاده می کنند. در تولید انواع مواد خوشبو کننده هم اسید استیک به عنوان حلال کاربردهای فراوانی دارد.

حوزه صنایع غذایی

موارد استفاده اسید استیک- حوزه صنایع غذایی

موارد استفاده اسید استیکحوزه صنایع غذایی

اسید استیک طبیعی تولید شده در پروسه تولید سرکه طعم ترشی به این ماده خوراکی می دهد و جهت طعم دهندگی به انواع مواد غذایی همچون سس ها، سوپ ها، سالادها و سایر انواع غذاها بکار می رود. علاوه بر این در تهیه انواع ترشی ها نیز این نوع اسید اتانوئیک نقش نگهدارنده دارد.

حوزه تولید دارو و سایر انواع ترکیبات شیمیایی

در حوزه تولید دارو و سایر انواع ترکیبات شیمیایی اسید اتانوئیک جهت تولید وینیل استات، استون، آسپرین، انیدرید استیک، استرها وبه عنوان ماده اولیه بسیار مهم محسوب می شود.

اثرات و عوارض سوء استفاده از استیک اسید

در صورت استفاده نادرست از سرکه که از مواد دارای این نوع اسید بوده و در بین مردم شناخته شده است، اسید استیک می تواند آسیب سلامتی دائمی برای بدن ایجاد کند. ایجاد تاول روی پوست، قرمزی و سوزش چشم ها حتی می تواند تا از دست دادن بینایی باعث آسیب به سلامتی انسان شود. اثرات آن، که در ابتدا احساس نمی شود، پس از چند ساعت خود را به وضوح نشان می دهند. توصیه می شود که به هنگام کار با این نوع اسید در آزمایشگاه یا هر مرکز تحقیقاتی دیگری از دستکش های محافظتی نیتریل استفاده کنید تا از اثرات مخرب اسید استیک به صورت کاملا ایمن محافظت کنید. در این مورد دقت داشته باشید، وقتی که اسیدهای استیک غلیظ توانایی ذوب کردن بسیاری از مواد حتی پلاستیک را دارند، دستکش لاتکس در این مورد محافظت خوبی نخواهد داشت.

همچنین نباید فراموش کرد که اسیدهای استیک غلیظ، حتی در دمای 39 درجه سانتی گراد نیز توانایی مشتعل شدن دارند. به همین ترتیب، حتی آنها می توانند با ترکیب گازهای مختلف در محیط منفجره شوند. با این حال، آنچه در اینجا ذکر شد در مورد اسیدهای استیک غلیظ است که در صنعت استفاده می شود نه در مورد سرکه ای که در خانه های خود استفاده می کنیم.

اسیدهای استیک متراکم یا غلیظ اسیدهای استیک با غلظت 25 درصد یا بیشتر هستند. بوی بسیار تند این اسیدها استفاده از آن در محیط های آزمایشگاهی را مشکل می کند. اگرچه اسیدهای استیک رقیق غیر متراکم به اندازه اسیدهای استیک غلیظ خطرناک نیستند، اما همانطور که قبلاً اشاره کردیم می توانند صدمات جبران ناپذیری به بدن انسان وارد کنند. تغییر کشنده در اسیدیته خون مثال دیگری از این دست است. به همین دلیل، توجه دقیق به میزان مصرف اسیدهای استیک و اجتناب از استفاده بیش از حد آنها، نوشیدن یا تماس این نوع اسیدها با پوست بسیار مهم است.

فروش اسید استیک

فروش اسید استیک در بسیاری از مجموعه های فعال در زمینه تولید و پخش انواع مواد شیمیایی انجام می شود. قیمت اسید استیک می تواند با توجه به عوامل مختلفی از جمله درصد خلوص این اسید و برند شرکت تولیدکننده آن متفاوت باشد. اسید استیک 98 درصد به منظور کاربردهای آزمایشگاهی و صنعتی خریداری می شود و کیفیت بالای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

بازرگانی بهراد شیمی از جمله بهترین و معتبرترین فروشندگان و تامین کنندگان اسید استیک در کشور است که دارای سابقه طولانی مدت و مهارت بالا در زمینه عرضه محصولات شیمیایی با کیفیت بالا می باشد. جهت تهیه این اسید پرکاربرد می توانید با کارشناسان کادر پشتیبانی ما در این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

خرید آنلاین اسید استیک

خرید آنلاین اسید استیک

خرید آنلاین اسید استیک

خرید اسید استیک نیز همچون اغلب قریب به اتفاق کالاها در حال حاضر به صورت اینترنتی انجام می شود. البته هر چند که برخی افراد هنوز هم خرید آن را به صورت حضوری و با مراجعه به محل مراکز عرضه کننده مواد شیمیایی انجام می دهند اما به سبب گسترش استفاده از اینترنت و انجام خریدها به صورت مجازی، بیشتر افراد خرید آن به صورت غیرحضوری و آنلاین را بر خرید حضوری ترجیح می دهند. مراکز فروش آنلاین اسید استیک این محصول را در درصد خلوص های مختلف و برای کاربردهای متفاوتی به فروش می رسانند. اغلب خریداران اسید استیک 98 درصد صاحبان صنایع شیمیایی یا محققان حوزه علم شیمی و بیو هستند که در هر دو حالت کیفیت بالا و درصد خلوص بالای این اسید برای آنها حائز اهمیت ویژه ای است.

ما در مجموعه بهراد شیمی خدمات فروش اسید استیک را به صورت آنلاین و در بستر اینترنت نیز به مشتریان این محصول ارائه می دهیم. در هر حال کیفیت بالا و قیمت مناسب انواع مواد شیمیایی از جمله مزایای محصولات ما بوده که باعث شناخته شدن نام مجموعه بهراد شیمی در میان سایر مراکز فعال در زمینه عرضه انواع مواد شیمیایی شده است.

توضیحات تکمیلی:

نام شیمیایی اسید استیک، که در استفاده روزمره به آن “اسید سرکه” نیز می گویند، “اسید اتانوئیک” است. وجود این واقعیت که سطح کاربردها و استفاده از اسید استیک بسیار گسترده است، باعث شده که این نوع اسید از سایر اسیدها و مواد شیمیایی متمایز گشته و افراد بیشتری به دنبال شناخت خواص و کاربردهای آن باشند.

اشتراک گذاری: